Online verkiezingsshow in Nieuwspoort

28 February 2019, 22:53 uur
Algemeen
mainImage

Maandag 11 maart 2019 presenteert ondernemersdrietal Marcel Bamberg, Thom Egberts en Ruud Schapenk in Nieuwspoort de Online Verkiezingsshow. De drie jonge mediamakers strikten voor deze avond over micro-targeting en big data in de politiek onder andere de ‘Dark Lord of Big Data’, Eduard Nandelall. Hij hielp met het ‘targeten’ van kiezersdoelgroepen partijen als DENK aan grote zetelwinst.

In de Online Verkiezingsshow stellen de drie mediamakers hardop de vraag hoe verkiezingen gewonnen worden en wat we daarvan vinden. “Dat targeten van gebruikers op Facebook is iets wat elk bedrijf anno nu doet. Zoek schoenen en je tijdlijn staat er vol mee. Maar je moet niet vergeten dat politici dat ook doen,” zegt Bamberg.

“De standpunten die jij ziet, zijn waarschijnlijk vooral de standpunten waar je sowieso al voor bent,” vertelt Schapenk. “Partijen maken gepersonaliseerde advertenties voor mensen met een hele specifieke voorkeur. Wij vragen ons af: hoe ‘oké’ is dat eigenlijk?”

In de anderhalf uur durende show delen Tweede Kamerleden als Lisa Westerveld (GroenLinks) en Rens Raemakers (D66) hun kijk op micro-targeting door politieke partijen. “Zowel GroenLinks als D66 hebben een ijzersterk online campagneteam,” zegt Schapenk. “Die partijen hebben goed opgelet toen Obama in 2008 de Presidentsverkiezingen won met zijn revolutionaire data-analyse.”

Daarmee is micro-targeting geen nieuw fenomeen. De online trucs van Obama zijn inmiddels gemeengoed en overgenomen door vrijwel iedere politieke partij in Nederland. “Facebook weet welke video’s, mensen, plaatsen, gerechten en dieren ik leuk vind,” zegt Bamberg. “En zo kan het gebeuren dat ik alleen nog 50PLUS-standpunten voorgeschoteld krijg die daarmee in lijn zijn. Je zou bijna denken dat Henk Krol de beste keuze voor mij is.”

Naast Nandelall, Westerveld en Raemakers is ook Tom Dobber te gast. Aan de Universiteit van Amsterdam doet hij onderzoek naar het ‘targeten’ van kiezersdoelgroepen door politieke partijen. “Tom zal de avond aftrappen door uit te leggen welke effecten micro-targeting hebben op kiezers,” vertelt Egberts. “En dan is de vraag: wat is het effect op de verkiezingsuitslag? Wint de partij met de beste data de verkiezingen?”

Met de Online Verkiezingsshow hopen de mannen vooral jong en oud naar Nieuwspoort te trekken. “Onze shows zijn snel, humoristisch en brutaal,” zeggen de presentatoren. “Dresscode is sneakers.” Eerder presenteerden Bamberg, Egberts en Schapenk avonden over hacken, algoritmen en eeuwig leven in een uitverkocht TivoliVredenburg.

De avond zal ook te beluisteren en te zien zijn via de website van Nieuwspoort. Tickets hier.