De smartphone wordt steeds meer en veelzijdiger gebruikt, de tablet steeds minder. Zo nemen het gebruik van internet, mailen, social media, bankieren en het doen van online aankopen toe op de smartphone en af op de tablet. Dit blijkt uit resultaten van het nieuwste onderzoek ‘GfK Trends in digitale media’. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.
De smartphone wordt daarnaast steeds vaker gebruikt voor nieuwe toepassingen zoals bijvoorbeeld het gebruik als mobiele toegangskaart (dit groeit van 13% in 2015 naar 21% in 2017). De variatie in gebruik op de tablet neemt veelal af, alleen het kijken van TV programma’s en videofilmpjes nemen op beide apparaten toe. Televisiekijken op de smartphone neemt toe van 11% (2015) naar 17% (2017) en op de tablet van 30% (2015) naar 33% (2017). Voor het kijken van videofilmpjes geldt hetzelfde; dit nam op beide apparaten toe tot 41%.
Inmiddels is 88% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone en 70% heeft een tablet. Social media stijgen in gebruik, alleen Twitter en Facebook stabiliseren. Facebook daalt wel onder jongeren (13-17 jaar). Gebruik van Instagram en Snapchat blijft stijgen onder de 13-17 jarigen.
We gebruiken smartphone meer, tablet minder
26 January 2018, 06:00 uur
Algemeen