D66: in spoorzone ruimte voor 10.000 Hagenaars

22 February 2018, 08:00 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

D66 heeft een plan ontwikkeld om meer ruimte te creëren voor woningbouw, vergroening en nieuwe bedrijvigheid - en dat bovendien in hartje Den Haag. De kern van dat plan: het spooremplacement van Centraal Station en Hollands Spoor - in feite die brede verzameling treinsporen - te overkappen en daarop vervolgens te bouwen.

“De metersbrede sporen vormen een grote scheiding tussen Bezuidenhout en het centrum. Door de sporen te overbouwen of de sporen ondergronds te brengen, verbinden we de stadsdelen en krijgen we opeens veel meer ruimte in het hartje van onze stad,” licht D66-lijsttrekker Robert van Asten toe. “In een grote stad als Den Haag is het altijd een strijd om de ruimte. Daarbij gaat de stad de komende jaren ook nog eens flink groeien in inwoneraantal. “De sporen zijn een unieke kans om een grote oppervlakte te creëren voor onder meer woningbouw inclusief groen. Het zou geweldig zijn als we middenin de stad een groene oase kunnen maken waar mensen kunnen werken en wonen.”

Het plan biedt volgens de groene democraten de perfecte doorloop naar de Binckhorst en verbindt Bezuidenhout met centrum. Het geeft de wijken lucht, omdat ze niet meer ingeklemd zitten tegen de sporen aan. Er ontstaat meer ruimte voor cultuur- en sportvoorzieningen.

Het idee bouwt voort op binnenstadsplannen uit de jaren negentig. Twintig jaar later vindt D66 de tijd rijp voor het uitvoeren van het project. In de Zweedse hoofdstad Stockholm is een vergelijkbaar project al in ontwikkeling. Daar is een snelweg en spooremplacement ondertunneld. Daar ontwikkelt zich nu een levendig gebied met 3000 appartementen en ongeveer 14.000 nieuwe werkplekken. “Laat dit geen plan blijven, maar een serieus project. Dit is een kans voor Den Haag die we niet moeten laten schieten”, stelt Van Asten.

(de spoorzone bij Den Haag CS; foto: Google)