Blij met een dooie mus van Appie

17 September 2022, 16:44 uur
Columns
mainImage

We blijven Hollanders. Dus gewapend met een stapel kaartjes voor gratis artikelen toog ik half augustus naar een Albert Heijn XL. Zo’n hele grote dus, compleet met sushi-bar en verse maaltijdencounter. Van het hele pak actiekaartjes in mijn borstzak scoorde ik echter niet meer dan een pakje kauwgom, een proteïnedrankje, een blikje icetea en een soort yoghurt-shake.

De artikelen die echt zoden aan de dijk moesten zetten, zoals de 10 Ariel all-in-1 wastabletten voor zwarte kleding en de Perla koffiecups voor een Nespresso-machine waren in geen velden of wegen te bekennen. Ja, er waren wel Ariel tabletten en nog heel veel meer Perla koffiecups, maar niet de verpakkingen die bedoeld werden op de kaartjes. Zelfs de doosjes met 4 kleuren waterijsjes of een pakje Nizza koekjes bleken onvindbaar in de Appie XL. 

Om te voorkomen dat ik meer geld aan benzine kwijt was dan de actie van de grootgrutter me opleverde, stopte ik op weg naar huis bij nog drie andere AH-filialen. Je breekt tegenwoordig immers je nek over de Appies. Die actie leverde me alsnog een doosje met ijslollis en een mini-dessert citroentaart meringue. Thuis smeet ik geïrriteerd de resterende kaartjes in een doosje; het voorportaal voor oud papier. “Albert Heijn maakt je blij met een dooie mus”, liet ik mijn vrouw weten.

Thuisbezorging

De volgende dag wierp ik een terloopse blik op de kaartjes en viel mijn oog op een regeltje op het bovenste kaartje: alleen in de winkel verkrijgbaar. Het betrof een croissant. Ineens realiseerde ik me dat je de meeste gratis artikelen dus ook gewoon kon krijgen via de thuisbezorging. Daar hadden ze natuurlijk wel alles op voorraad! Aangezien bij ons sinds het begin van corona de blauwe bestelwagen van AH wekelijks voorrijdt, ging mijn vrouw meteen voortvarend aan de slag.

Hoeveel codes van 15 tekens ze echter ook intikte, niets van de gratis artikelen was beschikbaar. Wij bleken niet de enige klanten die zo hun neus stoten en dus besloot AH - kennelijk was er veel geklaagd - om de actie met een maand te verlengen. Er werden geen nieuwe kaartjes uitgegeven, maar je kon nog wel de hele maand september inwisselen. Ik viste de kaartjes uit de bijna-oud papier-doos en scoorde waarachtig een zakje Haribo-snoepjes. Nergens in de winkels zag ik nog de labels ‘Neem gratis mee’. Die kaartjes werkten alleen nog bij wie het wist. 

Waardeloze actie

Wat een waardeloze actie. Appie Appie toch, blijf lekker bij je spaarkaarten voor bestek, pannen en voorraaddozen. Want dit is niks. Het zal ook wel aan de toeleveranciers liggen, want Albert Heijn geeft die spullen natuurlijk niet zelf weg. Grote spelers als AH dwingen gewoon producenten om mee te doen aan acties. Niemand durft nee te zeggen. Want degene die dat wel doet, wordt alras verbannen naar de onderste plank in het schrap. 

Sterker, fabrikanten die naar de zin van Albert Heijn te weinig adverteren in het gratis blad Allerhande, krijgen te horen dat AH verantwoordelijk is voor (laten we zeggen) twintig procent van hun omzet. En dat AH dus verwacht dat het betreffende merk dan ook twintig procent van zijn marketingbudget via AH besteedt. Ze houden zelfs in de gaten voor hoeveel geld een leverancier in andere tijdschriften adverteert. Alleen als je echt onmisbaar in het assortiment bent (Coca Cola bijvoorbeeld), dan kun je in beperkte mate tegensputteren. 

Was het een stil protest van Procter & Gamble dat ik die Ariel pods voor de zwarte was nooit in het kader van de kaartjesactie aantrof? Zelfs geen leeg vak in het schrap zag, waar ze hadden gestaan. Eén wasbeurt kost namelijk €0,83, dus de speciaalverpakking met 10 stuks was goed voor een verkoopwaarde van €8,30. Maar in de winkel tref je alleen verpakkingen met 12 pods en dan werkt je kaartje niet. Een stille vorm van sabotage?

Op de koffie komen

Maar hoe zit het dan met Perla? Ook daar vissen we achter het net, of om een toepasselijker gezegde te gebruiken: komen we op de koffie. Perla is notabene een product uit de eigen branderij van Albert Heijn, al sinds 1895! Hele rijen met diverse soorten in de schrappen, maar nou net niet de koffie die je met zo’n kaartje gratis mee naar huis mag nemen. Tja, bij Perla zullen ook wel hun eigen broek op moeten houden. Zo werkt dat tegenwoordig bij grote concerns. En zo’n pak met 10 cupjes kost in de winkel €2,59. Dat is als weggevertje wel even andere koek dan een croissant van 39 cent. 

Juist op het moment dat ik trouwens wel een croissant lustte, waren die bij mijn buurt-Appie ook op. Gelukkig liggen de eerste Sinterklaas-lekkernijen al in de winkel. Nee, niet gratis natuurlijk.

Bij Jumbo sjoemelen ze misschien met de belasting, bij Albert Heijn nemen ze op z’n tijd de klant een beetje in de maling. En laten we niet vergeten dat ze bij AH in 2002 een internationaal boekhoudschandaal hadden, waarvoor de top van het concern door het Gerechtshof tot enorme geldboetes en voorwaardelijke gevangenisstraf werd veroordeeld. 

Ook in de wereld van de grootgrutters is het niet allemaal zuivere koffie.