De ING zet Ronald Koeman voor lul

29 May 2024, 17:35 uur
Columns
mainImage

Op vrijdag 14 juni barst het EK Voetbal los. Zelfbenoemde kenners geven Oranje weinig tot geen kans. Azijnzeikers op tv weten zeker dat we er al in de eerste ronde uit liggen. Maar wie wél een IQ van boven de 10 heeft, zal het niet verbazen wanneer we de halve finale halen. Rasoptimisten zoals ik denken zelfs dat het Nederlands elftal Europees kampioen kan worden. Nee, niet lachen nu, want u bent waarschijnlijk ook zo’n negatieveling, maar ik meen het echt. Waarom zouden we geen kans maken? Onze beste voetballers komen uit voor Europese topclubs als Barcelona, Girona, Atletico Madrid, Manchester City, Liverpool, Bayer Leverkusen, Borussia Dortmund, Bayern München, RB Leipzig, Atalanta, AC Milan, Inter en dan vergeet ik er nog een paar.

Dus haalt u de kratten bier, balen chips, hompen kaas en sjoelschijven leverworst maar vast in huis. Gooi de vriezer vol met kiloknallers voor de barbecue. Kleed de straat, de gevel van uw huis en uw woonkamer aan in onze nationale kleur. Neem vrije dagen op. Leer Wij Houden Van Oranje van André Hazes senior uit uw hoofd, inclusief de nogal analfabetische strofe ‘Voor zijn daden en zijn doen’, wat volgens mij hetzelfde is. En ga er een maand lang lekker voor zitten.

Nadeel: u moet zich tijdens het EK door een tsunami aan EK-commercials zien te worstelen. Talloze bedrijven en merken voelen zich namelijk elke twee jaar genoodzaakt om te laten zien hoeveel ook zij van Oranje houden. Natuurlijk moeten er commercials worden uitgezonden, anders kunnen de omroepen de uitzendrechten niet betalen. Maar de meeste spotjes zijn alles behalve creatief en doen pijn aan ogen en oren. De ene is nog lulliger, geforceerder en er meer met de haren bij gesleept dan de andere. Want reclamebureautjes krijgen van hun opdrachtgevers de boodschap dat er ‘iets’ moet worden gemaakt over of rondom het Nederlands elftal, het EK, of überhaupt iets voetballerigs. Maar dat kunnen de meeste niet. Aan de ellende die daarvan het gevolg is, mag u zich van 14 juni tot en met 14 juli dagelijks ergeren.

Belangrijk om te weten is dat vooral de grote sponsors – kijk op de website van de KNVB wie dat zijn – zich willen laten gelden. Hun commercials komen het vaakst voorbij. En zijn helaas nogal matig van kwaliteit. Over het algemeen, moet ik er dan bij zeggen. Net als: met alle respect. Dan mag je namelijk alles schrijven wat je vindt en komt de belediging minder hard aan.

Echt een blamage voor haar negen miljoen Nederlandse klanten is de tv-commercial van de ING. Die bank heeft wat voetbalbeelden achter elkaar laten plakken. Muziekje op de achtergrond en klaar was Kees. O nee, nog niet. Er moest nog een voice-over onder. Een voice-over is een meneer of een mevrouw die in een geluidsstudio braaf opleest wat er op een hem of haar aangereikt briefje staat.

En daar gaat de ING vreselijk in de fout. Want wat hebben die dilettanten gedaan? Ze hebben geen professionele voice-over ingehuurd, iemand die van wanten weet en wiens of wier beroep het is. Maar de bondscoach! De voice-over is Ronald Koeman zelf! Hem hoor je een tekstje murmelen met een stem die niet alleen ondermaats en slecht te verstaan is. Maar die ook nog trilt van vraagtekens en onzekerheid, elke intonatie mist en de gedachte ademt: Waarom moet ik dat als bondscoach in godsnaam doen, ik heb toch helemaal geen ervaring als voice-over?

Precies Ronald, je hebt geen ervaring als voice-over. Je figureert in die commercial als bondscoach, netjes in het pak, niks mis mee. Maar dan horen we dus ook je stem, je lepelt teksten op die je niet zelf hebt bedacht en die geschreven zijn door iemand die had moeten weten dat ze niet bij jou passen, en nooit uit jouw mond kunnen komen. Op de vraag of je die commercial wilde inspreken had je dus Nee moeten zeggen. Nu sta je voor miljoenen Nederlanders voor lul en ben je ongeloofwaardig geworden. Laat het een les voor je zijn, doe dit nooit meer. En haal gewoon die Europese titel binnen. Dan is de kans groot dat we je die ING-blunder vergeven.