Met de auto lekker snel door Grote Marktstraat

16 April 2021, 13:17 uur
Columns
mainImage

Sinds de Hoefkade en Parallelweg vorig jaar voor doorgaand verkeer werden afgesloten, sta ik regelmatig in de file in de Waldorpstraat of op de Neherkade. Je zult er maar wonen of werken. Elke doordeweekse dag is het hier vanaf een uur of vier ’s middags tot pakweg half zeven ’s avonds alsof er een chemische oorlog met uitlaatgassen wordt uitgevochten. 

Die file begint trouwens al aan de voet van ’t Schenkviaduct, ter hoogte van de alom bekende Geleenstraat. Het Rijswijkseplein werkt namelijk als de eerste barrière, daarna krijg je het verkeerslicht bij de Waldorpstraat. Hier schieten automobilisten soms geïrriteerd uit de wachtrij in de veronderstelling dat een omweg via de Neherkade meer soulaas biedt. Helaas. Daar is het net zo erg. Maar dat ontdek je pas als je er mag aansluiten.

Het zou me niets verbazen als de ambtenaren die een tijdje terug hebben bedacht dat het goed voor de stad zou zijn om de Hoefkade en Parallelweg met pollers te blokkeren, zelf in Zoetermeer of Leidscheveen wonen. Zo hoog zijn die salarissen op dit niveau immers niet en dan word je - als je een gezin krijgt en een huis met een tuintje wil - vanzelf de stad uitgedreven. Dit is hun zoete wraak. Op iedereen die nog wel in Den Haag woont. 

De mafkees van een wethouder die deze verkeersmaatregel verdedigde, heeft zich mooi voor het karretje van de Den Haag-haters laten spannen. Want het (bestemmings)verkeer wordt er echt niet minder door. Het verplaatst zich alleen. Dat betekent meer kilometers en meer CO2-uitstoot. Maar argumenten, gezond verstand en demonstraties van kleine ondernemers op de Hoefkade die hun omzet zagen slinken, mochten uiteraard niet baten. Voor bewoners van het gebied Gortmolen en Oranjeplein moet dit toch ook gekmakend zijn.

Waar ik vorig jaar nog in nauwelijks een kwartier van mijn huis naar dat van mijn oudste zoon reed, ben ik nu minimaal een uur onderweg. Alle sluipwegen die ik eerder wist, zijn inmiddels gedicht. Alleen met een gigantisch omweg - bovenlangs of onderlangs - kan ik nog van A naar B. Denk overigens niet dat de route bovenlangs beter is. De Mauritskade is al een tijd opgebroken en de werkzaamheden aan de kademuur van de Toussaintkade zijn ook niet bevorderend voor de doorstroming; om maar te zwijgen van de veelvuldige opstoppingen in de Prinsestraat.

Zoekend

Onlangs werd ik op de Gedempte Burgwal aangesproken door een zoekende automobilist. Of ik wist hoe hij bij Ziekenhuis Westeinde kon komen? Gelukkig hoefde hij er alleen op bezoek, bloedde hij niet langzaam dood. Zijn inmiddels dolgedraaide navigatie liet zien dat ’t niet ver weg moest zijn. Welke route ik ook bedacht, ik liep telkens vast. Terwijl je de ziekenhuisgeur al bijna kon ruiken, moest ik deze man richting Waldorpstraat/Vaillantlaan verwijzen. Alsof het mijn schuld was, excuseerde ik me voor het feit dat het echt niet anders kon.

Ik zou niet graag in Amerika wonen, maar qua logica en simpelheid van de verkeersafwikkeling (trouwens ook qua vaccinatiebeleid!) kunnen we nog wat van ze leren. Ik vroeg me af waarom het Haagse stadhuis er niet voor had gekozen om Hoefkade en Parallelweg volledig eenrichtingverkeer te maken. De Hoefkade in de richting van de Haagse Markt en de Parallelweg in de richting van het station HS. En ik dacht even terug aan de tijd dat je het centrum nog gewoon kon doorkruisen via de Grote Marktstraat.  

En ineens wist ik de oplossing. Je kan nog steeds met de auto via de Grote Marktstraat. Namelijk ondergronds! Deze week heb ik het voor ’t eerst uitgeprobeerd. Ik duik met mijn auto op de Kalvermarkt de parkeergarage in en rij in een ruk door naar de uitgang op de Prinsegracht; andersom kan ook! Dat kost me elke keer €1,40, maar het scheelt minimaal een half uur en zeker een liter benzine.

Aangezien de brandstof momenteel €1,70 kost, maak ik 30 cent winst.