De regeling waarmee inwoners van Den Haag vervuilende auto’s, brommers en snorfietsen kunnen inwisselen voor een financieel tegoed is verlengd tot en met maart volgend jaar. Kennelijk zit er nog genoeg geld in de subsidiepot, die 325.000 groot was.
Voor een gesloopte brom- of snorfiets op benzine krijgt de eigenaar 400 euro en voor een dieselauto zelfs 1000 euro; te besteden aan schonere manier van vervoer: een tegoed voor openbaar vervoer of deelvoertuig. Maar ook mag een nieuwe elektrische (brom of snor)fiets worden gekocht.
Zelf heb ik mijn voucher voor 400 euro inmiddels binnen: niet zoals op het aanvraagformulier stond binnen vier weken en zelfs niet zoals beloofd op de website binnen zes weken (inderdaad, een beetje tegenstrijdig), maar na bijna acht weken. Nou ja, je mag een gegeven paard niet…
Faillissement
Ik heb met lichte weemoed afscheid genomen van mijn twaalf jaar oude Vespa, die ik ooit - onbedoeld - aan het faillissement van weekkrant Den Haag Centraal had overgehouden. Dat zat zo. Onze vorige directrice, een overenthousiaste vrouw die eerder in de marketing van koffie actief was geweest, was nogal van ’t makkelijk geld uitgeven. Vandaar ook uiteindelijk dat faillissement.
Zij had niet alleen een peperduur meerjarig contract afgesloten om de krant wekelijks te laten bezorgen, maar ook een hele reeks nieuw personeel aangenomen. Onder wie een extra advertentieverkoopster. Opdat die zich snel door de stad kon bewegen, schafte het bedrijf voor haar een splinternieuwe Vespa LX50 aan. Helaas verkocht die dame meer praatjes dan advertenties. Redelijk snel was ze dan ook weer vertrokken.
Uiteindelijk ben ik als hoofdredacteur van Den Haag Centraal maar op die overbodig geworden Vespa-scooter gaan rijden. En ik werd met de dag enthousiaster. Het bespaarde me zeeën van tijd. Ik vloog van afspraak naar afspraak. Nooit meer een file, nooit meer zoeken naar een parkeerplek in het drukke centrum, zuinig in gebruik, geen parkeerkosten ook. Ideaal.
Maar met de weekkrant zelf liep het minder ideaal. Er ging altijd meer geld uit dan er binnen kwam. En het bankroet van de krant die we vijf jaar eerder vanuit het niets hadden opgebouwd, was onvermijdelijk. Veronica, één van de drie grote aandeelhouders, had een nieuwe topman gekregen en die zag in het voorjaar van 2012 af van de verdere financiering. Een paar maanden later viel het doek.
Sores
Vanaf dat moment was alles gericht op een doorstart met nieuwe aandeelhouders. Dat lukte wonderwel snel. Voor een habbekrats namen we de boedel over: bureau’s, stoelen, computers, een A3-printer en drie scooters. De grootste aandeelhouder, een uitermate zweverige doch welgestelde Hagenaar, werd de nieuwe directeur. En hij wilde zo min mogelijk sores aan zijn hoofd; dus geen mobiele telefoons van de zaak en zeker geen bedrijfsscooters. Iedereen die al op zo’n ding reed, mocht ‘m hebben. Voortaan zelf verzekeren en ook zelf reparaties laten doen.
Bij mijn afscheid van Den Haag Centraal, een dik jaar later, reed ik verdrietig doch aangenaam zoevend weg op mijn glimmend zwarte Vespa. Sindsdien heb ik er heel wat kilometers op afgelegd. Maar gaandeweg werd het natuurlijk een oude barrel; met roest en kleine mankementen. Het verval ging naar goed Italiaans gebruik ook snel. Nog maar net was de uitlaat vervangen of er diende zich een lek in de brandstoftank aan en daarmee rees op den duur de vraag: hoeveel gaan we nog aan dit oude ding uitgeven?
Rondneuzend naar een nieuwe elektrische scooter, bleek er ineens een gemeentelijke slooppremie van 400 euro aan mijn Vespa te hangen. Aanvragen kon tot eind november. Maar let wel, zodra de pot van 325.000 euro leeg was, werd er geen subsidie meer gegeven.
Onzekerheid
Oké, er zijn vaker op=op-acties. Alleen bleek hier een wel zeer listig kantje aan. Je kan de gemeentelijke subsidie namelijk pas aanvragen als je je voertuig eerst bij een erkend bedrijf hebt laten slopen. En blijkt die pot ineens leeg, dan ben je je oude vervoermiddel kwijt en krijg je geen cent. Hoe kom je nou te weten of je nog van de subsidie kan profiteren, of dat je je oude scheurijzer beter op Marktplaats kan verpatsen? Die onzekerheid kon toch niet alleen mij bezighouden?
Er was een tijd dat je als journalist gewoon de afdeling voorlichting kon bellen met zo’n vraag en dan zocht iemand voor je bij de juiste ambtenaar uit hoe de stand van zaken was. Maar tegenwoordig heten voorlichters communicatie-medewerkers of bestuurswoordvoerder en zelfs als je een beleefde e-mail naar hun afdeling stuurt, krijg je geen antwoord. Gelukkig kun je wel het Centraal Subsidiebureau die over de sloopregeling gaat een mail sturen. En die geven wel netjes een reactie.
“Op dit moment is er nog voldoende budget beschikbaar voor de omruilregeling 2022. Met vriendelijke groet, Team omruilregeling gemeente Den Haag.” Het blijkt maar weer: zo’n enorme afdeling voorlichting is grotendeels overbodig. Ik zie daar wel wat bezuinigingsmogelijkheden!
Mijn Vespa is thuis gratis opgehaald door een keurig bedrijf uit ’s-Gravenzande. En met de demontage-verklaring in de hand heb ik terstond de ‘sloopsubsidie’ aangevraagd. En zie, de 400-euro-voucher is nog nèt op tijd om ook nog te kunnen profiteren van de 300 euro cash back die Segway geeft als je vóór 31 december een elektrische scooter aanschaft.
Zo bromt Jan Splinter zonder CO2-uitstoot door de winter.