Supermarkten moeten beter hun best doen

20 November 2020, 23:58 uur
Columns
mainImage

Premier Rutte gaf tijdens de persconferentie van afgelopen dinsdag aan dat de supermarkten toch echt wel een tandje bij moesten zetten wat betreft de maatregelen in het kader van de bestrijding van het Corona-virus. Natuurlijk leverde dit het nodige gesputter op, want de branche had toch onlangs nog een complimentje gehad.

Wat is nu de praktijk? Wie heeft er gelijk? Doen de supermarkten het echt zo goed als ze zelf zeggen?

In verband met de ernstige ziekte van mijn vrouw mag ik mij inmiddels ervaringsdeskundige noemen waar het gaat over het frequenteren van diverse supermarkten in mijn woonomgeving. Ik doe mijn boodschappen zo min mogelijk en ook nog op rustige tijden.

Het door mij opgebouwde beeld van de maatregelen die de diverse supermarkten hebben genomen ziet er niet rooskleurig uit.

Laat ik beginnen met het dieptepunt. De ALDI had de schoonmaakzuil zo geplaatst dat er tegen de stroom van winkelverlaters in moest worden geroeid. Eenmaal bij de zuil aangekomen bleek deze volkomen leeg te zijn. Geen papier, geen vloeistof!

Bij de kassa aangekomen wees ik de winkelmedewerker op de door mij aangetroffen misstand. Ik moet zeggen, er werd onmiddellijk actie ondernomen. De reinigingszuil werd direct verplaatst naar de ingang. Of ze daarna de zuil gevuld hebben weet ik niet, omdat ik daar uiteraard niet op gewacht heb. Al met al een slechte zaak!

Bij de Lidl heb ik diverse keren moeten constateren dat in de buiten geplaatste schoonmaakzuil geen papier aanwezig was en/of geen reinigingsvloeistof. Desgevraagd zegde de winkelmanager mij toe dat hij er “straks wel naar zou gaan kijken”. Ik kan niet zeggen dat hier enige prioriteit uit sprak.

Bij de Plus was het aanvankelijk prima geregeld. Er stond een medewerker buiten die de winkelwagentjes reinigde en aan nieuwe klanten verstrekte. Prima, maar dat duurde niet lang. Ook daar kwam een reinigingszuil die wel altijd op de goede plek stond en wel altijd gevuld was. Ook verschenen er buiten weer mandjes. De logische reden van het verplichte winkelwagentje bleek ineens niet meer van toepassing te zijn? Afstand houden met een mandje???

Bij de AH stonden er meerdere schoonmaakzuilen. Ook kwam het voor dat er buiten een medewerker stond die de winkelwagentjes schoonmaakte, maar dat duurde maar even.

Al met al kan ik concluderen dat er nergens sprake is van een toegangsbeleid, gekoppeld aan een maximum aantal karretjes. Alle karretjes die er vroeger stonden, staan er nu weer of nog steeds. Dus hoe wordt bijgehouden dat het maximum aantal bezoekers is bereikt?

Geen idee, de supermarkten waarschijnlijk ook niet. Het toestaan van mandjes is naar mijn idee ook een slechte zaak. Het gedrag van veel winkelbezoekers speelt hierbij zeker een rol. Juist ook mensen die toch echt behoren tot de risicogroepen blinken vaak niet uit in het naleven van de afstandsregel.

Per 1 december a.s. wordt het dragen van mondkapjes in overdekte openbare ruimten, dus ook in winkels, verplicht. Gezien de huidige door mij geconstateerde gedragslijn zal dat nog een spannende zaak worden. Het lijkt mij dat bij elke ingang van elke supermarkt een medewerker moet staan die het dragen van mondkapjes controleert en daarnaast toeziet op het verplichte gebruik van een winkelwagentje. Mandjes worden naar mijn idee niet meer toegestaan en het aantal beschikbare winkelwagentjes wordt aan een maximum gebonden.

WAAROM???

Juist, dat is de eerste vraag die een eigenwijze Nederlander stelt……