Dagblad070 | Maya Meyer: ‘Het was hectisch, maar gaf veel voldoening’
mainImage

Maya Meyer: ‘Het was hectisch, maar gaf veel voldoening’

Foto's: Jurrit van der Waal
7 april 2021, 12:36 uur
Den Haag & Regio

Pulchri Studio brengt na jaren van gemis de beeldententoonstelling terug op het Haagse Lange Voorhout. De beeldententoonstelling met werk van hedendaagse kunstenaars op het Lange Voorhout in Den Haag is dag en nacht gratis te bezoeken. De organisatie van deze tentoonstelling is in handen van Pulchri Studio en heeft als doel een ontmoeting te realiseren met beeldende kunst waarin de stad nationaal en internationaal als initiatiefrijke cultuurstad wordt gepresenteerd.

Maya Meijer was vanaf dag één betrokken bij de beeldententoonstellingen op het Lange Voorhout. Een korte terugblik.

Vanaf het begin in 1998 tot en met 2010 was Maya Meijer, kunsthistorica en directeur-grootaandeelhouder van MeyerBergman Erfgoed Groep, betrokken bij de organisatie van de beeldententoonstellingen op het Lange Voorhout. Het eerste jaar als bestuurslid, daarna als directeur van stichting Den Haag Sculptuur. Ze haalde grote namen binnen zoals Niki de Saint-Phalle, Botero en Javier Marin, maar ook jong en aanstormend talent kreeg de kans om werk te laten zien op het Lange Voorhout.

“Ook destijds was er al een goede samenwerking tussen de stichting en Pulchri Studio. Het informatiecentrum was er en er werden van daaruit rondleidingen georganiseerd. Regelmatig deden ook beeldhouwers van Pulchri met de tentoonstellingen mee.”
Maya Meijer was ook een van de initiatiefneemsters van de allereerste tentoonstelling en denkt met plezier terug aan de tijd dat er elk jaar weer een nieuwe expositie moest komen. “Het was hectisch maar gaf veel voldoening,” zegt ze. “De tentoonstellingen moesten geschikt zijn voor kunstkenners, maar ook voor gewone families die een dagje uit gingen in Den Haag. Mijn interesse om het op te zetten, was gewekt doordat ik in 1992 in Parijs een tentoonstelling zag van Botero. Heel Parijs was in de greep van deze, toen nog redelijk onbekende beeldhouwer, uit Colombia. Zijn beelden stonden overal, ook buiten op de Champs-Elysees. Ik was er weg van. Al direct dacht ik dat we zoiets ook in Den Haag zouden moeten doen. Niet lang daarna kwam cultureel ondernemer Erik Dullaert op hetzelfde idee. Hij zag een andere tentoonstelling, ook op de Champs-Elysées. Dat waren heel bekende beeldhouwers en dat resulteerde in 1998 tot de eerste Den Haag Sculptuur. Dullaert was een enthousiaste en succesvolle marketeer. Het werd direct een enorm succes.”



Anekdotes

Meijer vertelt met smaak een paar anekdotes. “De eerste tentoonstelling was wel het meest spectaculair. We moesten een gigantische beeld van Niki de Saint-Phalle naar Nederland halen en toen werd het leger ingezet. Het was ook een manier om de soldaten te laten trainen. Het beeld werd over de weg vervoerd, maar bleef steken onder een brug. Dat zal ik niet snel meer vergeten. In 2006 hadden we Botero, zijn beelden wegen niets, terwijl ze er wel zwaar uitzien. Ze zijn gemaakt van heel dun brons en dat was dus een stuk makkelijker. De tentoonstellingen werden allemaal heel goed bezocht. De schatting was dat er gemiddeld wel 400.000 bezoekers in die drie maanden kwamen, waar ook veel expats onder zaten.”
Ze vertelt over beeldhouwers uit Oost-Europa die destijds heel graag mee wilden doen. “Dan kwamen ze bijvoorbeeld uit Estland en Letland om samen met de hele familie in een eigen vrachtwagentje hun beelden te brengen.”
Niet iedereen begreep altijd wat er geëxposeerd werd. “We kwamen wel eens in de knoop met de donderdagmarkt, die moest natuurlijk gewoon doorgaan, want dat was contractueel vastgelegd. Er was op een gegeven moment een Finse kunstenaar die een installatie gemaakt had met lijnen in de bomen, waar hij allemaal jasjes aan gehangen had. De toenmalige burgemeester van Den Haag begreep er niets van. Hij belde mij op en zei: ‘Maya het moet toch niet gekker worden, die marktkooplui hangen hun spullen nu al zomaar in de bomen!’”

Hoedjes
Van de opening werd altijd een feest gemaakt waar iedereen bij wilde zijn. Vier keer opende prinses Beatrix, de beschermvrouwe van Pulchri Studio, één keer koningin Máxima samen met koningin Mathilde van België en eenmaal de toenmalige premier Balkenende. ”Iedereen zette de mooiste hoedjes op, dat was wel wat. Daar moest je wel bij zijn,” zegt Meijer met een beetje heimwee. Het is duidelijk dat ze er met veel plezier aan terug denkt. “Ik ben op het hoogtepunt gestopt, omdat ik het na tien jaar tijd vond worden voor een nieuw elan.”
Meijer vertelt tenslotte dat er destijds flink wat subsidies waren, ook van gemeente Den Haag, maar dat het ook toen al een uitdaging was om de begroting sluitend te krijgen.
Nu is het allemaal anders. Pulchri Studio doet het dit jaar geheel op eigen kracht en de beeldhouwers steken er zelf ook veel geld in. Dat kan natuurlijk niet elk jaar dus iedereen hoopt in de toekomst op een bijdrage van de gemeente. Een klein aantal sponsoren heeft het mogelijk gemaakt dat het dit jaar tóch door kon gaan. Op het initiatief Voorhout Monumentaal, zoals het nu heet, zou heel Den Haag trots moeten zijn.

Michael Toorop en Margreet Hofland

Overzicht beeldententoonstellingen Sculptuur Den Haag van 1998 tot en met 2015
• 1998 & 1999: Geen titel
• 2000: 'De mens in beweging’
• 2001: 'Carnaval des Animaux’
• 2002: 'Europa in Beeld, Mythe & Realiteit'
• 2003: 'Modelvrouwen'
• 2004: 'Giganten'
• 2005: 'De Paleistuin'
• 2006: 'Botero'
• 2007: 'De Overkant'
• 2008: 'Freedom'
• 2009: 'Javier Marín'
• 2010: 'Manolo Valdés en Kim de Ruysscher'
• 2011: 'Den Haag onder de Hemel' Chinese sculpturen
• 2012: 'The Rainbow Nation' hedendaagse sculptuur uit Zuid-Afrika
• 2013: 'Russia XXI' Russische sculpturen
• 2014: 'Grandeur' hedendaagse sculpturen uit Frankrijk
• 2015: 'Vormidable', hedendaagse sculpturen uit Vlaanderen


Foto: Jurrit van der Waal