De kritiek van huurders van woningen van Staedion dat door het gebruik van het warmtenet zij alleen in het najaar de verwarming kunnen aanzetten, is volgens de woningcorporatie niet helemaal juist. Het klopt dat in deze maand in het Transvaalkwartier er nog niet handmatig is omgeschakeld van koeling naar verwarming, maar bewoners kunnen zeker hun woning verwarmen ook al wordt er centraal koeling geleverd, zo stelt een woordvoerster van Staedion desgevraagd.
Dat is volgens haar ook vrij simpel te doen, door de thermostaat te verdraaien. "Bewoners hebben dus altijd toegang tot verwarming." Hoewel de huurders daar al eerder informatie over hebben ontvangen, gaat Staedion dat in oktober nogmaals doen, als er (regulier) centraal wordt omgeschakeld van koeling naar verwarming.
De kwestie kwam naar voren door een verhaal in de media dat werd opgepakt door de Haagse politiek. Daarin kwam ook naar voren dat de klantendienst van Staedion niet open zou staan voor klachten over het warmtenet en zou doorverwijzen naar Energiek, dat echter een lege huls zou zijn. Volgens de woordvoerster worden huurders echter niet doorverwezen naar Energiek, maar naar het bedrijf Vaanster dat alle contacten met de bewoners onderhoudt.
In de raadsvragen ging het ook over het feit dat Energiek ook nog eens in de verkoop zou staan. "We onderzoeken of we Energiek, dat geen kernactiviteit van Staedion is, kunnen afstoten", stelde de woordvoerster desgevraagd.