Stroom in Den Haag trapt seizoen af met Neo Matloga

28 August 2021, 09:22 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Jonathan de Waart

Stroom Den Haag opent haar deuren voor het nieuwe culturele seizoen op zaterdag 4 september, met de solotentoonstelling my hero is always next to me van Neo Matloga. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar is bekend van zijn monochrome collages waarmee hij contrastrijke en levendige beelden schetst die tegelijkertijd intiem en politiek beladen zijn. Met de tentoonstelling van Neo Matloga wordt het spits afgebeten van de tentoonstellingsreeks die door de Hartwig Art Production | Collection Fund bij vijf Nederlandse kunstinstituten wordt gerealiseerd. Bij Stroom Den Haag wordt de solopresentatie van Neo Matloga gevolgd door Kevin Osepa (16 oktober t/m 5 december 2021) en Anna Dasović (2022).

Politiek, persoonlijk en universeel: zo kan het werk van Neo Matloga worden gekarakteriseerd. Matloga werd een jaar vóór het officiële einde van apartheid (1994) in Zuid-Afrika geboren. In zijn collages bewerkt hij beelden van zijn wereld waarbij hij soms kiest voor intieme, alledaagse, vreugdevolle momenten tussen individuen, en soms juist voor publieke, iconische beelden. Verhalen van liefde en geborgenheid staan in scherp contrast met de nog altijd hardnekkige realiteit van een samenleving gekenmerkt door kolonialisme en racisme. Een spanning die steeds voelbaar is in zijn werk.

Matloga’s zoektocht naar nieuwe verbeeldingen is een combinatie van choreografie, compositie en creatieve intuïtie. Het beeldmateriaal uit media, tijdschriften, fotoalbums en soapseries wordt vervormd en overgeschilderd met inkt, verf en vloeibaar krijt. Door het knippen, scheuren en opbouwen van verschillende lagen en vertellingen, ontstaan telkens nieuwe verbindingen tussen verleden, heden en toekomst.

In de tentoonstelling bij Stroom kiest Matloga voor een nieuwe insteek die wat afwijkt van de grote monochrome werken op doek die velen kennen. Het werk, dat door de Hartwig Art Foundation wordt aangekocht voor de Collectie Nederland, is het resultaat van een voor Matloga nieuwe experimentele werktechniek van collage op doek. Met een selectie kleinere werken — uitsluitend bestaand uit portretten — verschuift hij de schaal, en nodigt hij de kijker uit om van actief kijken een persoonlijke en intieme ervaring te maken.