Het Haagse college van burgemeester en wethouders heeft besloten om in 2025 een zero-emissiezone in te stellen voor bevoorrading in het centrum van Den Haag en in 2026 bij de kust. Dit betekent dat bestel- en vrachtauto’s in deze gebieden dan uitstootvrij moeten zijn. De gemeente wil zo de luchtkwaliteit verbeteren en geluidsoverlast, stikstofdepositie en CO2-uitstoot verminderen.
"Met een zero-emissiezone pakken we de schadelijke uitstoot van de vervoersmiddelen aan", zegt wethouder Robert Barker van Milieu. "Met minder luchtvervuiling verbeteren we de gezondheid. Vermindering van de luchtvervuiling betekent ook minder stikstofuitstoot. De afzetting van stikstof in kwetsbare natuurgebieden is schadelijk en bemoeilijkt het verkrijgen van vergunningen voor nieuwe woningen. Met een zero-emissiezone verminderen we de stikstofuitstoot, waardoor de natuur kan herstellen en de woningbouw kan doorgaan."
"Met de invoering van de zero-emissiezone zetten we samen koers naar een meer leefbare stad. Samen bouwen we aan een duurzame toekomst voor Den Haag. Dit is goed voor mens, dier en natuur", aldus Barker.
Vanaf 2025 zullen bedrijfsvoertuigen in het centrum dus emissievrij moeten zijn. De uitbreiding richting de kust volgt in 2026. Bij de invoer wordt rekening gehouden met ondernemers door een overgangsperiode, vrijstellingen en ondersteunend beleid aan te bieden voor een soepele overgang naar elektrisch vervoer.
Tekst gaat door onder foto.
Foto: Frank Jansen.
Impact op ondernemers
Het gemeentebestuur erkent de impact op ondernemers en heeft daarom een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren, waarin de meningen van Haagse ondernemers en bewoners zijn meegenomen. "Dit onderzoek benadrukt het begrip voor duurzaamheid, maar toont ook de behoefte aan voldoende voorbereidingstijd en heldere communicatie", zegt wethouder Robert Barker. "We begrijpen dat de invoering van deze zone veel van ondernemers zal vragen. We zijn er om hen te ondersteunen, zodat we samen kunnen bijdragen aan schonere lucht."