Eigenschappen en kenmerken van remsysteem met BREMBO remblokset

30 March 2022, 13:32 uur
Landelijk
mainImage
Pixabay

Een remblok ziet er eenvoudig uit, maar is in wezen datgene wat de auto tot stilstand brengt - alle andere elementen helpen het remblok alleen zijn werk te doen of maken het leven van de bestuurder gemakkelijker. Voor het eenvoudigste remsysteem is één remblok, dat tegen de velg wordt gedrukt, voldoende. Bij moderne auto's werkt het remblok echter samen met de remschijf - de schijf draait met het wiel mee en de remklauw (waarbinnen de remblokken zich bevinden) is bevestigd aan een van de onderdelen van de ophanging. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, drukt het remblok tegen de schijf en vertraagt de rotatie ervan, waarbij een paar micron van de werkende laag wordt opgeofferd.

Brembo is een Italiaanse fabrikant van remonderdelen, die door vele bestuurders van personenauto's en zelfs raceauto's wordt erkend als een van de beste in zijn vak. Vandaag de dag is het een multinationale onderneming met productiefaciliteiten en filialen in bijna heel Europa, Zuid-Amerika en Azië. De grootste fabrieken bevinden zich in India en Italië.

Remblokken verschenen later in het BREMBO - aanbod dan remklauwen en remschijven. Tegen de tijd dat ze op de markt kwamen, was er uiteraard een schat aan gegevens verzameld over de interactie van remblokken met remschijven en hun bedrijfsomstandigheden, waardoor het product kon worden afgestemd op andere componenten.

Tijdens het ontwikkelingsproces besteedt de onderneming maximale aandacht aan elke laag afzonderlijk en aan hun interactie - alleen op die manier worden de maximale prestaties van het remblok bereikt, namelijk:

●     wrijvingscoëfficiënt, verantwoordelijk voor de remefficiëntie;

●     slijtageweerstand, die de levensduur van het remblok verlengt

●     thermische weerstand, die oververhitting van het remblok en het volledige remsysteem voorkomt

●     vermindering van de slijtage, die van invloed is op de levensduur van de remschijf

●     milieuvriendelijkheid;

●     comfort, door het voorkomen van lawaai en trillingen.

Wat zijn remblokken?

Remblokset BREMBO P 85 020 inclusief remklauwschroeven ze bestaan uit een plaat waaraan een frictievoering is bevestigd. Om efficiënt te kunnen remmen, wordt de vorm van het remblokje zo gelijk mogelijk gemaakt aan het contactsilhouet met het oppervlak van de trommel of schijf. Daarom zijn ze gemakkelijk te onderscheiden - trommelremblokken zijn boogvormig en schijfremblokken zijn recht.

Er zijn twee manieren om de remblokken aan de dragerplaten te bevestigen. Dit kunnen lijm of metalen klinknagels zijn. Beide methoden zijn gelijkwaardig en hebben geen invloed op de efficiëntie en de slijtagesnelheid van de pads. In moderne machines is deze eenheid uitgerust met een slijtagesensor voor het wrijvingsmateriaal.
Tekenen van slijtage van het remblok

●     Gesignaleerd door een digitale sensor;

●     Systematische lekkage van remvloeistof;

●     Er zijn storende geluiden te horen tijdens het remmen;

●     Er zitten metaalsplinters in het remstof.

Om een doeltreffende werking te garanderen en de levensduur van uw remblokken te verlengen, moet u eenvoudige aanbevelingen voor het gebruik van de remmen opvolgen. Het is bijvoorbeeld beter om bij lange afdalingen op de motor te remmen, omdat overmatige opwarming van de remmen de doeltreffendheid ervan aanzienlijk kan schaden. En wanneer u door diepe plassen rijdt of na het doorwaden van een rivier, moet u een paar keer kort optrekken en afremmen om de remmen te laten drogen.

Na verloop van tijd slijten de remblokken en moeten ze worden vervangen, meestal gaan de remblokken 15-30 duizend kilometer mee, maar hier moet u zich richten op de werkelijke dikte van de frictievoeringen of de slijtagesensor. Gewoonlijk worden de remblokken vervangen wanneer de dikte van de voeringen 2-3 mm bedraagt. In moderne personenauto's worden de remblokken als set vervangen. De remblokken worden in elk voertuig vervangen volgens de gebruikershandleiding.