Het is geen geheim dat er meer bos nodig is om het klimaat de goede kant op te sturen. Daarom is het ook goed om te zien dat er allerlei initiatieven van allerlei kanten worden gelanceerd om dit voor elkaar te krijgen. Zo is bijvoorbeeld ook Hubo hier mee bezig. De keten van doe-het-zelf winkels liet in een record tijd een bos planten. Het deed dat op meerdere manieren. Daardoor is er met het zogenaamde Hubo bos een goede slag geslagen. Dit leverde ruim 3.300 bomen op die nieuw in de grond gingen. Dat gebeurde zowel in Nederland als in het buitenland.
Op meerdere plekken
Het was vooral belangrijk in de campagne dat het behoud van bossen op meerdere plekken op de wereld gebeurde. Het was daarom niet alleen zo dat er wed gewerkt in Het Groene Woud in Boxtel. Ook aan de andere kant van de oceaan, in Costa Rica, werd werk verzet. Dankzij vele donaties van Hubo klanten werd de basis gelegd. De keten voegde daar dan ook nog eens zelf 3 euro aan toe per donatie. Daardoor kon elke donatie precies één boom vormen. Samen dus goed voor ruim 3.300 bomen die in Nederland en Costa Rica kwamen te staan. Daarmee werd een grote slag geslagen.
De natuur positief beïnvloeden
Bomen spelen een essentiële rol in het schoonhouden van de aarde. Zo wordt de lucht erdoor gereinigd. Ook is het een belangrijke filter voor het water. Daarnaast is meer dan 80 procent van de biodiversiteit afhankelijk van bomen. Het is dus niet vreemd dat er veel bos nodig is om de balans op aarde te behouden. De bossen verdwijnen echter steeds sneller. De keten wilde daarom iets hieraan doen. Niet alleen door duurzaam hout aan te bieden in de winkels. Ook is besloten om de bomen zelf aan te planten. Zo kan er wereldwijd profijt uit worden gehaald. Zo moet een stap worden gezet.
Het doel van 2.500
Het belangrijkste doel was het bereiken van 2.500 bomen om te planten. Daar was slechts 7 weken voor nodig. Toen al was er genoeg geld binnen om de campagne af te ronden. Dit was boven verwachting van alle betrokken partijen. Er werd zelfs gesproken van een recordtijd waarin alles kon worden afgerond. Omdat dit lang niet altijd het geval is met vergelijkbare campagnes, werd er dus ook van een groot succes gesproken. Het is altijd aantrekkelijk wanneer alle betrokken partijen samen snel een doel kunnen bereiken. Hubo en de betrokken stichtingen hadden niet op minder dan twee maanden gerekend. Dit was daarom een flinke stap.
Beter aan beide kanten
Inmiddels zijn de beide bossen er beter van geworden. Zowel Het Groene Woud in Nederland als het tropisch regenwoud in Costa Rica heeft er een nieuwe impuls van gekregen. Het resultaat is voordelig voor beide bossen omdat deze nu weer iets sterker zijn. Bovendien wordt er op die manier ook direct door de gehele aarde van geprofiteerd. Het is nog niet bekend hoe er verder gekeken wordt naar acties voor de toekomst. Er is immers wel nog veel meer bos nodig om de doelen te bereiken. Dat neemt niet weg dat met ruim 3.300 nieuwe bomen wel veel gedaan kan worden aan het behoud van balans en diversiteit in de natuur. Dat is ook belangrijk.