'Plan om achterstanden weg te werken is haastklus'

14 June 2021, 08:36 uur
Landelijk
mainImage

Scholen lopen zich het vuur uit de sloffen om een onderwijsprogramma, bedoeld om corona-achterstanden bij leerlingen weg te werken, op poten te zetten. Een deel vreest zelfs dat er in de haast verkeerde keuzes gemaakt worden, blijkt volgens het AD uit nieuw onderzoek.

Begin dit jaar kondigde het kabinet het ambitieuze noodprogramma aan, waaraan een zak geld hangt van 8,5 miljard euro en een looptijd van 2,5 jaar. Concrete opties voor scholen: het schooljaar verlengen, de lesdagen langer maken, extra onderwijs voor kinderen uit kansarme gezinnen of zelfs privéleraren inzetten.

Scholen moeten van het ministerie van Onderwijs de impact van de crisis op hun leerlingen vaststellen, kiezen uit een waslijst aan middelen om de leerachterstanden weg te werken en een ‘schoolprogramma’ opstellen. Een flinke klus, toont onderzoek van Duo Onderwijsonderzoek & Advies onder schoolleiders van basisscholen volgens de krant aan.

Want 81 procent van de schoolleiders noemt de planning van het ministerie "pittig". Toch verwacht meer dan de helft (54 procent) dat zij goede of redelijk overwogen keuzes zullen maken voor hun leerlingen. Ruim een kwart van de schoolleiders (27 procent) geeft echter aan dat de selectie die zij nu - onder tijdsdruk - maken achteraf wel eens niet de juiste zouden kunnen zijn. En 10 procent spreekt zelfs van "een onhaalbare planning".


Door: ANP