De Haagse detailhandel toont zich bij monde van Bart van Hylckema gematigd optimistisch over het doorkomen van de coronacrisis. De eigenaar van de zaken Uptown, Baretta en People In Public laat aan radiozender Den Haag FM weten hoe hij probeert alles in de best mogelijke banen te leiden, zo goed en zo kwaad als dat kan.
'Nog wel relaxed'
Van Hylckema geeft aan 'nog wel relaxed' te zijn, maar voert daar als reden voor aan dat men de veelbesproken tweede golf aan zag komen. Op tv en internet ontkwam men natuurlijk niet aan de grafieken, wereldkaarten, percentages en waarschuwingen. Geen talkshow verliep 'corona-loos'. Daarom zegt de ondernemer te weten wat hem te doen staat en heeft hij zich voorgenomen de klanten te overtuigen in hun eigen buurt te shoppen. Zo worden lokale ondernemers gesteund. Hij heeft het idee dat dit nu ook al enigszins het geval is. 'Ik denk dat mensen zich beter voelen bij ons, dan in een Bijenkorf.’ Volgens Van Hylckema staat iedereen daar namelijk dichter op elkaar.
Bewustwording
Dat lokale ondernemers meer betekenen voor de buurt dan slechts mensen die simpelweg hun waar aan de man proberen te brengen, wordt ook steeds duidelijker. Van Hylckema spreekt van 'bewustwording.' Winkeliers sponsoren de voetbalclub, zorgen voor kerstversiering in de straat en houden überhaupt de binnenstad levendig. Dat mensen zich hier bewust van zijn, noemt Van Hylckema een 'positief punt van corona.’ Overigens is hij de laatste die wil dat mensen uit mededogen lokaal gaan shoppen. Maar met het groeiende algehele besef dat kleine en grotere ondernemers iets voor een stad kunnen betekenen, is hij blij. De ongeregeldheden in winkels kaartte de positief gestemde Van Hylckema niet aan in het interview.
Eerst luisteren naar overheid
De winkeleigenaar heeft begrip voor het (landelijke) beleid in Den Haag. 'We weten allemaal niet wat dit is', aldus Van Hylckema. Voor het kabinet is dit ook de eerste keer dat zoiets voorkomt en het is makkelijk om vanaf de zijlijn even te gaan vertellen hoe het allemaal geregeld moet worden, zo vindt hij. Het is wat betreft de coronamaatregelen 'nu even een kwestie van luisteren' naar de overheid. 'De discussie komt dan later wel.'
Kersttrui en andere initiatieven
Net als tijdens de uitbraak in maart, is Van Hylckema bezig een creatieve samenwerking met andere lokale winkeliers en ondernemers op te zetten. Zo heeft hij met kunstenaar Jamal en de band Di-rect een kersttrui ontworpen, waarmee landelijk succes natuurlijk niet uitgesloten is. Nieuwe producten van zijn merk Baretta komen eraan en ook rept hij over een nieuw biertje: een samenwerking met brouwerij Heineken. Zo geeft Van Hylckema een positieve draai aan het geheel.
Positivisme in coronatijd
17 December 2020, 13:37 uur
Landelijk