Alle moderne auto's zijn uitgerust met ruitenwissers, die ontworpen zijn om de voorruit te ontdoen van vuil, stof of neerslag. Met hun hulp kan de bestuurder het zicht aanzienlijk verbeteren zonder de cabine te verlaten. Autoruitenwissers zijn een integraal onderdeel van de constructie van het voertuig, en als ze niet goed werken, kan het voertuig niet functioneren.
De rol van ruitenwissers mag niet worden onderschat, want de ruitenwissers blijven niet alleen bruikbaar tijdens de strengste vorstperiodes, maar dankzij de tijdige reiniging van de voorruit is er ook tijd om obstakels op te merken en te vermijden.
Sommige auto's hebben een achterruitenwisser, evenals speciale voorzieningen voor het reinigen van de voorste koplampen (sproeier). Dit maakt het mogelijk om de rijveiligheid in alle weersomstandigheden te garanderen. De frequentie en de duur van de ruitenwissers kunnen door de bestuurder van in de auto worden ingesteld.
Hoe het apparaat werkt
De belangrijkste nuances die u moet weten:
1. Het elektromagnetische relais ontvangt een besturingscommando en stelt de werkingsmodus van de borstels in. Afhankelijk van het voertuig kunnen de ruitenwissers intermitterend werken met korte tussenpozen van 3-5 seconden, continu bewegen met een ingestelde snelheid, maar ook overschakelen naar de wasmodus als de ruitensproeierschakelaar is ingeschakeld.
2. De ruitenwissermotor wordt gevoed door de boordnetvoeding. Het exacte bedradingsschema is afhankelijk van het automodel.
3. De wisserarmen, en daarmee de wisserbladen, worden aangedreven door een elektromotor met een wormwiel en een hefboomaandrijving (trapezium). De trapeze brengt de draaiende beweging van de elektromotor over en zet deze om in de wisserbladen, die, stevig tegen het werkoppervlak aangedrukt, vuil en vocht van de ruit verwijderen.
Soorten borstels
Autofabrikanten bieden autobezitters een keuze aan borsteltypes. Afhankelijk van het ontwerp en de prestatiekenmerken, kunnen ze van de volgende types zijn:
Frameborstels - de optimale en betaalbare optie. Ze zijn goed aangepast aan het werkoppervlak van de voorruit, maar verslechteren de kwaliteit van de reiniging bij temperaturen onder het vriespunt en hoge snelheden.
Frameloze ruitenwissers - het apparaat is beter bestand tegen bevriezing, en is ook langer in werking. Nadelen zijn onder meer de moeilijkheid om borstels te kiezen zodat ze goed op het glas passen.
Hybride ruitenwissers - ze worden vaak winterwissers genoemd vanwege hun gesloten ontwerp en vochtbestendigheid. Ideaal voor regio's met lage temperaturen, waar het belangrijk is om de prestaties van het wissysteem te garanderen.
Het ontwerp van de ruitensproeier is in de loop der jaren weinig veranderd en omvat nu: tank, pomp, sproeiers en aansluitstukken.
De ruitensproeier is een belangrijk onderdeel van de standaarduitrusting van elke moderne auto. De aanwezigheid en het onderhoud ervan zijn rechtstreeks van invloed op de veiligheid van het besturen van het voertuig. Zonder de ruitensproeier is de werking van de ruitenwisserbladen niet doeltreffend en wordt het zicht voor de auto bij slechte weersomstandigheden aanzienlijk belemmerd..
Hoe werkt het apparaat?
Vul de tank onder de motorkap met een geschikte ruitensproeiervloeistof.
1. De bestuurder activeert de ruitensproeiervloeistof en de ruitenwissers via de stuurwielschakelaar.
2. De motor van de ruitensproeier wordt van stroom voorzien door de boordnetvoeding en begint te werken.
3. De pomp zet de ruitensproeier onder druk en pompt vloeistof door de sproeislang naar de sproeiers. Door speciale openingen zorgt de hoge druk ervoor dat de vloeistof op de voorruit wordt gespoten.
4. De ruitenwissers worden ingeschakeld en verspreiden de ruitensproeiervloeistof over het hele werkgebied van de voorruit.
5. Manieren om problemen met bevriezende ruitensproeiervloeistof op te lossen
Bestuurders worden in de winter regelmatig geconfronteerd met het probleem van bevriezende vloeistof. Zelfs de meest bestendige stoffen behouden hun eigenschappen niet bij strenge vorst. Daarom schakelen sommige bestuurders het systeem uit tot het warmer wordt, terwijl anderen alternatieven gebruiken om het probleem op te lossen.
De voorruit van een auto wordt voortdurend vuil. Stof, insecten, vuil - dit alles verslechtert het zicht aanzienlijk en heeft een negatieve invloed op het uiterlijk van de auto. Met gewone ruitenwissers is het moeilijk om vuil dat zich sterk aan de voorruit heeft vastgezet of een insect dat op de voorruit is gevallen, te verwijderen. Dit is waar de ruitensproeiervloeistof te hulp schiet. Dit product kan ernstig vuil gemakkelijk aan en maakt het onderhoud van de auto gemakkelijker.
Productsoorten
De winter ruitensproeiervloeistof reinigt perfect zand, bezinksel. Gemaakt op basis van alcohol, bevriest het niet bij lage temperaturen. Bovendien bevat het oppervlakte-actieve stoffen. Deze breken vet en ander vuil af. De optimale temperatuur voor het aanbrengen van het product is vanaf -20 graden.
Zomer. Dit product heeft een laag schuimvermogen. Het kan gebruikt worden in een warm seizoen, wanneer de temperatuur boven 0 graden is. Reinigt glas perfect van vuil van organische oorsprong. Het bevat ook oppervlakte-actieve stoffen, maar geen alcohol.
Het is noodzakelijk de seizoensgebondenheid van de samenstelling te kennen, voordat u een wasmachine voor glas kiest. Een wasmachine voor de zomer zal in de winter bevriezen. U zult niet in staat zijn om het glas goed schoon te vegen. Bovendien kan bevriezing van de oplossing schade veroorzaken aan de pomp van de ruitensproeier, wat extra kosten met zich meebrengt.
U kunt de storing vaststellen aan de hand van de sporen van lekkage op het element zelf.
Om de storing te verhelpen, worden de volgende stappen uitgevoerd:
● maak de voedingskabels van de pomp los van de accu (hetzelfde geldt voor de vloeistofniveausensor, indien geïnstalleerd);
● verwijder de slangen;
● schroef de bevestigingsbouten los;
● het water wordt afgetapt;
● verwijder de tank en installeer een nieuwe op zijn plaats.
4. Lekkende slangen
Als de plaats van het lek dicht bij een uiteinde van het element ligt, kunt u het lekkende deel gewoon afsnijden en de slang weer op zijn plaats leggen. Maar als de lengte niet lang genoeg is, dan blijft alleen vervanging over.
5. Verstopte sproeiers.
Meestal wordt het defect voorafgegaan door een geleidelijke vermindering van de vloeistofstroom tot deze volledig stopt. Om er zeker van te zijn dat de sproeiers verstopt zijn, moet u de slang ervan loskoppelen en vervolgens de hendel van de sproeier opendraaien. Als er water uit de slang komt, zit het probleem in de sproeiers.
U kunt een van de volgende methoden proberen om de vloeistoftoevoer te herstellen:
Giet een oplossing van gezuiverd chloorwater en azijn (verhouding 1:1) in de tank en druk vervolgens de sproeiershendel in. Laat de oplossing weglopen en vervang deze door ruitensproeiervloeistof. Indien dit niet het geval is, moet de procedure herhaald worden.
Demonteer de sproeiers:
- maak de slangen los;
- Open de vergrendelingen met een schroevendraaier.
Vervolgens moeten de verwijderde elementen worden gespoeld of door nieuwe worden vervangen.
Bronnen van informatie:
Informatie over ruitenwisser van besteonderdelen.nl
Informatie over de ruitensproeiervloeistof van mobly.be