Afwikkeling verkeer Raamweg blijft een drama

5 February 2018, 13:00 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Ook gisteren hebben enkele duizenden automobilisten weer nodeloos stil gestaan op de Raamweg en Koningskade in een poging Den Haag uit te komen. Daarmee hebben ze ook weer onnodig hun gassen uitgestort over de belendende woonwijken Archipelbuurt en Benoordenhout. Op het hoogtepunt van de filevorming liep de wachttijd om vanaf de Raamweg via de Koningskade bij de Utrechtsebaan te komen op tot een kwartier.

De talloze stoplichten op dit traject staan niet met elkaar in verbinding en springen bovendien om de haverklap op rood, om verkeer vanuit de zijstraten (onder meer Laan Copes van Cattenburgh, Javastraat, Mauritskade) toe te staan Raamweg en Koningskade op te draaien. Vooral op weekenddagen - wanneer toeristen en dagjesmensen Scheveningen hebben bezocht - leidt dit tot ongekende stilstand op deze hoofdroute.

De politiek realiseert zich dat Den Haag een mobiliteitsprobleem heeft, dat met de jaren groter zal worden gezien de verwachte groei van het aantal inwoners. In hun verkiezingsprogramma’s hebben alle partijen hier wel een paragraaf over opgenomen en allemaal zien ze de oplossing in de combinatie van fijnmazig openbaar vervoer, goede fietsvoorzieningen en doorstroming van autoverkeer. Afhankelijk van de signatuur ligt de nadruk op het een of het ander. Zo heeft D66 Den Haag de fiets in zijn programma onomwonden tot prioriteit nummer één verklaard.

Eigenlijk alleen VVD en Groep de Mos springen nadrukkelijk in de bres voor automobilisten. Ten aanzien van hoofdroutes zoals Raamweg ziet met name de VVD veel in het gebruik van data. “Voor de bevordering van een veilige en vlotte doorstroming moet de gemeente gebruikmaken van de schat aan informatie over verkeersbewegingen. De gemeente moet veel meer samenwerking zoeken met kennisinstellingen en marktpartijen (Urban Data Center) met kennis over crowd- en datamanagement om verkeersdeelnemers te informeren over drukte. Zo zijn zij sneller op hun bestemming en nemen uitlaatgassen af,” aldus de liberalen.

Evenals Groep de Mos pleit ook de VVD voor een ‘metro naar zee’ om daarmee het OV een beter alternatief voor de auto te maken. VVD Den Haag in zijn verkiezingsprogramma: “Wij willen het autoverkeer door toeristen en incidentele bezoekers ontmoedigen.”

(Wachten, wachten, wachten - gisteren op de Raamweg richting Utrechtsebaan; foto: Dagblad070)