Dagblad070 | App helpt slimmer gebruik laadpaal te bevorderen

App helpt slimmer gebruik laadpaal te bevorderen

mainImage
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Gebruikers van elektrische auto’s kunnen geld besparen en meer groene stroom laden, als zij slimmer zouden omgaan met laadpalen. Dat blijkt uit een laadproef van de gemeente Den Haag in samenwerking met Enervalis, Alfen, Ecotap, SocialCharging en Delta. Aan de proef deden een jaar lang honderd elektrische rijders mee die gebruikmaken van publieke laadpalen.

In Den Haag staan elektrische auto’s gemiddeld tien uur achter elkaar aangesloten op een laadpaal, terwijl er daadwerkelijk gemiddeld 3 tot 5 uur geladen wordt. De meeste eigenaren van elektrische auto’s pluggen hun auto in op het moment dat ze thuiskomen. Dat is tussen 17 en 20 uur. De stroomvraag is dan het hoogst van de dag, omdat veel mensen thuiskomen, en tv, lampen en wasmachine aandoen; terwijl het opwekken van duurzame energie over het algemeen niet op dit tijdstip plaatsvindt.

Speciale, zogeheten slim-laden-apps - zoals van SocialCharging - houden hier rekening mee. Elektrische rijders kunnen met deze apps hun laadsessies aanmelden. De app vraagt vervolgens hoe vol de accu is en tot hoe laat kan worden opgeladen voordat de auto weer nodig is. Op basis van die informatie bepaalt de aanbieder van de stroom op de oplaadpaal de meest optimale snelheid en het meest optimale moment van laden. Dit ‘laadprofiel’ wordt vervolgens naar de betreffende laadpaal gestuurd en zo wordt de auto slim geladen, zonder dat de gebruiker er iets van merkt.

Dankzij deze informatie kunnen dure laadsessies worden uitgesteld tot een moment waarop de energie goedkoper en groener is. Of de app kiest ervoor dat een laadsessie wordt versneld. Dat gebeurt op momenten waarop er veel goedkope en groene energie beschikbaar is. De proef laat zien dat hierdoor bespaard kan worden en dat er meer groene stroom wordt geladen. In de proef is € 2.000 bespaard. Als alle elektrische rijders in Den Haag hadden meegedaan, zou er in 2017 € 18.500 zijn bespaard. Bijkomend voordeel van het gebruik van de app is dat laadpalen niet onnodig bezet worden gehouden; een toenemende ergernis onder elektrische rijders.


Foto: Digitaal Dagblad