De intercity van Den Haag Hollands Spoor naar Brussel blijft een boemeltrein. Wie haast heeft en snel in de Belgische hoofdstad wil zijn, blijft er verstandig aan doen de Thalys te nemen. Die brengt reizigers in 1 uur en 10 minuten van Rotterdam naar Brussel. Het nieuwe intercity-traject van de Nederlandse en Belgische Spoorwegen, dat zij vandaag aankondigden, voert vanaf 9 april weliswaar over het snelle HSL-spoor, maar de tijdwinst die in Nederland wordt geboekt (30 minuten) is niet genoeg om werkelijk met de Thalys te kunnen concurreren. Zowel de intercity als de Thalys reist via Rotterdam CS. De reistijd naar Brussel, met het traject vanaf Den Haag HS naar Rotterdam inbegrepen, zal met de Thalys circa een uur korter zijn dan met de intercity. Uiteraard kost de winst aan tijd wel een verlies in de portemonnee.
Met zestien keer per dag blijft het aantal directe intercity-verbindingen tussen Nederland en België gelijk: twaalf keer vanaf Amsterdam en viermaal is Den Haag Hollands Spoor het vertrekstation. De gemeente Den Haag heeft lang aangedrongen op meer intercity's maar dat zijn er definitief niet meer dan vier per dag naar Brussel. Nieuw is volgens de Nederlandse Spoorwegen dat Breda, dat aan de HSL-Zuid ligt, vanaf april een directe aansluiting heeft met België. De trein rijdt over de HSL naar station Breda en daar keert de trein om over het HSL-traject verder te rijden.
Al in 2013 spraken de Nederlandse en Belgische Spoorwegen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat af de trein via de HSL-Zuid te laten rijden. Lange tijd werd de hogesnelheidslijn Amsterdam-Brussel niet optimaal benut vanwege problemen met de Fyra, de hogesnelheidstrein die kort na de introductie in 2012 wegens mankementen van het spoor is gehaald.