Zou deze vernieuwende fietsvlonder - waarmee de gemeente Rotterdam de Tour de Force Innovatieprijs 2018 heeft gewonnen - ook iets zijn voor Den Haag? De fietsvlonders zijn van kunststof en worden aangelegd op parkeerplaatsen voor auto’s, om te zien of er in een buurt behoefte is aan extra fietsparkeerplekken.
Hoe het werkt? De vlonder herbergt tien fietsrekken waarin een fiets kan worden gestald - en wordt drie tot zes maanden op een autoparkeerplaats geplaatst, meestal op verzoek van een bewoner of ondernemer. De gemeente bekijkt in die periode of er inderdaad behoefte is aan de extra fietsparkeerplekken én of de buurt accepteert dat dit ten koste gaat van minder parkeerplaatsen voor de auto.
Wordt de vlonder goed gebruikt, dan wordt de parkeerplek voor auto’s opgeheven. Tot nu toe zijn in Rotterdam 21 autoparkeerplekken in 15 straten omgezet naar 105 fietsrekken. Die rekken bieden plaats aan 210 fietsen, zo schrijft de gemeente.
(foto: gemeente Rotterdam)
Nieuwe fietsvlonder ook oplossing voor Den Haag?
26 June 2018, 12:55 uur
Mobiliteit
