'Onvoldoende geld gereserveerd voor Randstadrail'

20 March 2018, 20:30 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Het bereikbaar houden van de Randstad, en dan met name de metropoolregio Den Haag-Rotterdam, vereist meer geld dan nu bij het Rijk én de regio is gereserveerd. Dat stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daardoor worden er zowel op de weg als in het OV capaciteitsproblemen verwacht. Met name in het openbaar vervoer moet worden geïnvesteerd, want autoverkeer is niet erg ruimte-efficiënt.

Er zijn enkele miljoenen nodig om een lightrailproject van de grond te krijgen. Daarom waarschuwde staatssecretaris Stientje van Veldhoven onmiddellijk dat ook de lokale overheden zelf een deel van de financiering op zich zullen moeten nemen. Maar zelfs dat blijkt niet voldoende.

“De regio en het rijk spreken de bestuurlijke wil uit zich te verbinden aan financiering van de grote mobiliteitsopgaven na 2030, zonder daarover nu bedragen af te spreken,” klaagt het ministerie. De mogelijkheid om pensioenfondsen te laten investeren in OV-infrastructuur, wordt al langer genoemd. De afgelopen tijd hebben de steden in de Randstad onderhandeld over de verdeling van het geld. Voor het wegennetwerk is 200 miljoen euro beschikbaar vanuit het Infrastructuurfonds. Het openbaar vervoer is lastiger te financieren. In Den Haag-Rotterdam wordt een verkenning uitgevoerd naar de OV-ontsluiting van het Haagse Central Innovation District in combinatie met de Binckhorst.