Slecht onderhoud bedreigt 10-minutentrein

3 April 2019, 08:43 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De ambitie om elke tien minuten een trein te laten rijden tussen de economische centra van het land komt in gevaar door achterstallig onderhoud van het spoor, meldt het FD. Die waarschuwing geeft spoorbeheerder ProRail in een rapport aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat in handen is van het krant. Het ministerie heeft het rapport, dat het eind november ontving, nog niet openbaar gemaakt.

NS en ProRail willen op aandringen van de overheid de komende jaren het aantal treinritten fors uitbreiden. Sinds vorig jaar rijdt er elke tien minuten een intercity tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Eind 2021 moet een vergelijkbare tienminutendienst gaan rijden tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen. Maar dat gaat niet lukken als er niet extra geld wordt geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing van het spoor, aldus ProRail.

De staat van het spoor is ‘over het algemeen goed’ te noemen, schrijft ProRail aan zijn opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die kwaliteit staat echter onder druk. De infrastructuur veroudert sneller dan voorheen doordat er meer wordt gereden op het spoor.


Door: ANP