Tramhaltes Hollands Spoor bekroning van mega-klus

29 January 2018, 07:00 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Sinds vanmorgen vroeg rijden de trams van HTM weer over het Stationsplein bij Hollands Spoor. Het gebied heeft een geweldige metamorfose ondergaan. Voornaamste blikvangers zijn de beide zogeheten tophaltes aan weerszijden van het plein; ze zijn groter, breder, rolstoel-toegankelijk, comfortabel en met een fraaie, grote overkapping.

De haltes zijn zodanig gebouwd dat reizigers met een rolstoel, kinderwagen of rollator makkelijk de nieuwe Avenio-trams van HTM kunnen in- en uitstappen. Voor slechtzienden en blinden is, via de geleidelijnen op het wegdek van de perrons, een informatiepaaltje te vinden. Na het indrukken van het nummer van de tram wordt de reisinformatie gesproken. De digitale informatieborden geven voor de overige reizigers de vertrekinformatie van de verschillende trams weer.

Het in gebruik nemen vandaag van dit nieuwe OV-knooppunt bij Hollands Spoor vormt de afsluiting van een groot project. Ruim acht jaar hebben HTM, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg eraan gewerkt om een groot aantal locaties aan te passen aan de komst van de nieuwe moderne en ruimere Avenio-trams. Ook zijn 8 van de 12 tramlijnen in de Haagse regio nu (rolstoel)toegankelijk; er zijn daarnaast 18,5 kilometer nieuwe rails, 47 nieuwe wissels, 11 nieuwe kruisingen, tramhaltes en 2 tophaltes aangelegd en 1500 digitale informatieborden geplaatst. En er zijn 60 nieuwe trams aangeschaft. Tegelijk kreeg de openbare ruimte daar waar de nieuwe tram rijdt een metamorfose: bruggen en kademuren werden vernieuwd en verzwaard en rioleringen vernieuwd. In totaal investeerden Rijk, Metropoolregio en betrokken gemeenten ruim 500 miljoen euro.

(foto: MRDH/Peter van Oosterhout)