Het Eco-Runner Team van de TU Delft presenteert vanavond op de campus van de universiteit een nieuwe extreem zuinige auto die met een liter waterstof 5000 km kan rijden. Met deze wagen doet het team in juli mee aan de Shell Eco-marathon, een internationale wedstrijd waarin de meest efficiënte voertuigen het tegen elkaar opnemen. De Delftse studenten hebben al eerder een auto op waterstof ontworpen, zoals vorig jaar een versie om mee te racen op het circuit van Assen. Het team heeft het roer nu omgegooid en zegt een 'smartcar' te hebben ontwikkeld. Zo kan de auto zelf instructies geven aan de bestuurder over welke snelheid, stuurhoek en remkracht nodig is om zo efficiënt mogelijk te rijden. Dit allemaal door zelflerende software.

Het team van de TU Delft wil met de slimme auto laten zien dat de grenzen van de voertuigefficiëntie nog lang niet bereikt zijn. "Door alleen nog maar gebruik te maken van duurzame brandstoffen en deze ook nog eens op een slimme manier te gebruiken kunnen er nog grote stappen gezet worden in het reduceren van de CO2-uitstoot van de mobiliteitssector," aldus Joël Croese teammanager van het Eco-Runner Team.

Waterstof is, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen als aardolie, aardgas en steenkool, geen energiebron, maar een energiedrager. Dit betekent dat de energie die vrijkomt bij gebruik als brandstof in een auto, er eerst in gestopt moet zijn. In de praktijk komt het erop neer dat voor de productie van waterstof door middel van elektrolyse, elektriciteit nodig is. De duurzaamheid van waterstof hangt dus grotendeels af van de duurzaamheid van die elektriciteit. Het grote voordeel van waterstofauto's is dat er geen luchtverontreiniging ontstaat. Bij de verbranding van waterstofgas ontstaat uitsluitend waterdamp. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen komen er bij de verbranding van waterstof geen luchtvervuilende stoffen vrij als koolmonoxide, stikstofoxiden en fijnstof.  Indien de waterstof is geproduceerd met (overtollige) groene stroom, is geen sprake van luchtverontreiniging en in dat geval wordt er ook geen koolstofdioxide (CO2), een belangrijk broeikasgas, uitgestoten.

(Shell Kerkhof, het eerste waterstof-tankstation van Den Haag, gevestigd aan de Binckhorstlaan; foto: Shell)