Vechten om een parkeerplek bij Haagse nieuwbouw

26 June 2018, 08:56 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Op steeds meer binnenstedelijke locaties moeten nieuwbouwkopers één parkeerplaats delen met drie of vier buren. Bij deze nieuwbouwprojecten worden weinig en soms zelfs helemaal geen parkeervoorzieningen gerealiseerd. Ook Den Haag zal bij nieuwbouw minder parkeerplaatsen realiseren dan bewoners gewend waren. Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks hebben in het coalitieakkoord afgesproken om de parkeernorm in elk geval in de buurt van OV-knooppunten los te laten. "Bij nieuwbouwprojecten worden geen parkeervergunningen op straat uitgegeven," aldus de coalitie. Projectontwikkelaars zullen met andere oplossingen moeten komen, zoals ondergrondse garages. "Voor deze projecten kan de parkeernorm worden vervangen door een gebiedsgerichte mobiliteitsnorm, waarbij de ontwikkelaar de ruimte heeft deze met deelauto's, deelfietsen en OV-arrangementen in te vullen."

De Vereniging Eigen Huis (VEH) waarschuwt vandaag bij monde van Maud Weide dat parkeerproblemen en overlast hierdoor nog meer zullen toenemen, ook in de omliggende woonwijken. Volgens 40% van de autobezitters in steden is de parkeersituatie in hun buurt de laatste vijf jaar verslechterd, zo stelt VEH op grond van eigen onderzoek onder 1500 autobezitters. “Vooruitlopen op een verwachte vermindering van het autobezit doet het misschien goed in beleidsplannen, maar past niet bij de realiteit van veel mensen voor wie een auto voorlopig nog onmisbaar is,” zegt Maud Weide.

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het autobezit de afgelopen jaren juist is toegenomen. Opvallend daarbij is de snelle stijging van het autobezit onder 75-plussers. Weide: “Deze ontwikkeling mag door gemeenten en ontwikkelaars niet worden genegeerd. Als na de bouw alsnog parkeerfaciliteiten moeten worden aangelegd, is dat veel moeilijker en duurder dan die plekken later weer weghalen, als na verloop van tijd blijkt dat ze niet meer nodig zijn."

Naast ontmoediging van het autobezit om ecologische redenen, spelen ook economische factoren een rol bij het schrappen van parkeerfaciliteiten. Vierkante meters parkeerplekken zijn relatief duur en leveren minder rendement op dan woonruimte. Een rekensom geeft voor de ontwikkelaar vaak de doorslag om te kiezen voor meer woningen en minder parkeerplaatsen. "Vereniging Eigen Huis vindt het belangrijk dat bij nieuwbouw reële parkeeroplossingen worden geboden, in plaats van harde beperkingen waar nieuwe en bestaande bewoners de dupe van worden."