Action opent de aanval op sportzaken. De budgetwinkelketen, met liefst tien vestigingen in Den Haag, verkoopt nu ook sportartikelen en -kleding en ziet die tak als een belangrijke groeimarkt. In de rekken van Action zullen steeds vaker onder meer sportschoenen, yogamatten en fitnessspullen te vinden zijn. Door artikelen relatief goedkoop aan te bieden worden concurrenten onder druk gezet.

Het afgelopen jaar groeide de omzet van het bedrijf uit Zwaagdijk-Oost met 28 procent tot ruim 3,4 miljard euro. Volgens een woordvoerster droegen alle bestaande productcategorieën ongeveer gelijk bij aan de verkopen en wordt hetzelfde verwacht van sportartikelen. Winkels van Action die vorig jaar ook al open waren verkochten ruim 5 procent meer dan een jaar eerder. De groei was minder dan een jaar eerder, maar nog altijd bovengemiddeld in de winkelsector, benadrukt de zegsvrouw. Het bedrijfsresultaat steeg met een kwart tot 387 miljoen euro.

De omzetgroei kwam vooral door opening van nieuwe winkels. In totaal werden vorig jaar 243 nieuwe zaken geopend in zeven verschillende landen. De opbrengsten in Frankrijk overtroffen voor het eerst die in het thuisland, ook al zijn er in Nederland nog wel iets meer winkels. Action heeft nu een kleine 1100 winkels. Dit jaar komen er naar verwachting meer nieuwe winkels bij dan vorig jaar, vooral in Frankrijk en Duitsland. Verder komen er vier distributiecentra bij, naast de bestaande vier.

(foto en bron: ANP)