Meer werk/investeringen door The Hague & Partners

19 February 2020, 09:30 uur
Ondernemen
mainImage

The Hague & Partners heeft in 2019 een belangrijke bijdrage geleverd aan de Haagse economie. Buitenlandse bedrijven die naar Den Haag werden gehaald investeren voor tientallen miljoenen en gaan honderden nieuwe banen opleveren. Bijna honderd nieuwe congressen werden naar de stad gehaald, wat Den Haag tientallen miljoenen oplevert. Internationale toeristen gaven ruim 100 miljoen uit in de stad.

The Hague & Partners is verantwoordelijk voor de promotie van Den Haag als bestemming in het binnen- en buitenland, de acquisitie van internationale congressen en het aantrekken van internationale bedrijven en NGO’s naar de stad. De koepelorganisatie van The Hague Marketing Bureau, The Hague Convention Bureau en The Hague Business Agency heeft als doel om een grote bijdrage te leveren aan de economie van Den Haag. “We hebben in 2019 gezien dat de grotere synergie in de activiteiten van de drie onderdelen van The Hague & Partners tot nog betere resultaten leidt voor de Haagse regio. Daar ben ik nog het meeste trots op”, aldus directeur Marco Esser van The Hague & Partners.

Voor The Hague Business Agency is het een bijzonder jaar, want de organisatie bestaat in 2020 precies 20 jaar. In de afgelopen twee decennia heeft de organisatie een groot aantal buitenlandse bedrijven geworven die zich in Den Haag vestigden. In 2019 wist The Hague Business Agency 42 nieuwe internationale bedrijven naar Den Haag te halen. Samen zijn deze bedrijven goed voor ruim 32 miljoen euro aan investeringen. Deze bedrijven samen verwachten in de komende drie jaar 690 nieuwe banen te creëren in Den Haag. Een voorbeeld van een bedrijf dat in 2019 door The Hague Business Agency is geholpen bij de vestiging in Den Haag is het journalistieke onderzoeksplatform Bellingcat. Andere voorbeelden van nieuw geworven internationale bedrijven zijn de Indiase IT-bedrijven JK Technosoft en eMudhra.

“Den Haag is een interessante stad voor bedrijven die werken aan innovaties voor een betere, veilige en rechtvaardige wereld”, stelt Laurens Kok, Head of Foreign Investments van The Hague Business Agency. “In de afgelopen 20 jaar zijn China en de Verenigde Staten de belangrijkste landen gebleken waar Den Haag succesvol bedrijven kan werven. De laatste jaren is bovendien een duidelijke groei zichtbaar van het aantal Indiase bedrijven dat zich in Den Haag vestigt, met name bedrijven in de ICT-sector. Daarnaast zijn als het gevolg van de Brexit bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk op zoek naar alternatieve locaties in Europa. Met name NGO’s kiezen voor Den Haag als alternatieve locatie.”

De business advisors van The Hague Business Agency zijn continu onderweg om nieuwe bedrijven te interesseren om zich te vestigen in de Haagse regio en ontvangen maandelijks buitenlandse delegaties die de stad komen bekijken. “We promoten Den Haag als aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven in de sectoren waarin we actief zijn. We introduceren ze bij Haagse bedrijven in het ecosysteem. Daarmee versterken we ook de komende jaren de Haagse economie.”

The Hague Convention Bureau heeft een uitstekend jaar achter de rug met 92 geworven congressen. Dat is een stijging van maar liefst 48 procent ten opzichte van de 62 congressen die in 2018 werden geworven. The Hague Convention Bureau haalt internationale congressen naar de stad, omdat deze een grote economische impact hebben vanwege de bestedingen in Den Haag. De congressen die in 2019 geworven werden, hebben een verwachte economische impact van bijna 49 miljoen euro. Een deel van deze congressen heeft het afgelopen jaar al plaatsgevonden, terwijl met andere congresorganisatoren concrete afspraken zijn gemaakt voor een congres in de komende jaren. De bedrijvigheid op het gebied van congressen in een stad wordt gemeten in aantal congresdagen, bestaande uit het aantal dagen dat een congres duurt, maal het aantal bezoekers dat een congres bezoekt. Volgens de voorlopige cijfers van het Nederlandse Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) telde Den Haag in 2019 bijna 213.000 congresdagen, een stijging van 9 procent ten opzichte van het jaar er voor.

“De invloed van The Hague Convention Bureau op het aantal congressen dat plaatsvindt in de stad wordt steeds groter,” stelt Bas Schot, Head of The Hague Convention Bureau. “In 2019 waren we betrokken bij 76 procent van alle congressen die in de stad plaatsvonden. Dat is een flinke groei ten opzichte van 40 procent betrokkenheid in 2018.” Den Haag werft vooral actief congressen over thema’s die te maken hebben met innovaties voor een betere, veilige en rechtvaardige wereld. In 2019 viel maar liefst 91 procent van alle geworven congressen binnen deze sectoren. The Hague Convention Bureau heeft als doel om de congressen steeds meer over het jaar te verspreiden zodat ook de dal-periodes congressen plaatsvinden en de congreslocaties en hotels hiervan kunnen profiteren. In 2019 vond bijna een kwart van de congressen plaats in deze dal-maanden, wat bijdraagt aan een consistent congresklimaat in Den Haag.

In trek bij toeristen

Toerisme heeft een grote positieve economische impact op Den Haag. Eén op de tien Hagenaars is direct of indirect afhankelijk van toerisme voor zijn of haar inkomen. The Hague Marketing Bureau zorgt ervoor dat Den Haag in binnen- en buitenland bekender wordt als aantrekkelijk toeristische bestemming. In 2019 hebben internationale verblijfsgasten in de stad op basis van een eerste prognose ruim 100 miljoen euro uitgegeven in Den Haag en daarmee een enorme impact gehad op de economie van de stad. “Toerisme blijft onverminderd belangrijk voor Den Haag,” stelt Sander Hanenberg, Head of Marketing & Customer Care. “Mensen zijn steeds meer op zoek naar minder drukke bestemmingen waar wel veel te zien en doen is en Den Haag biedt dat. Den Haag is de stad aan zee met een koninklijk karakter en een uniek cultuuraanbod. Daarmee hebben we veel te bieden.” Wat de exacte economische impact van toerisme in Den Haag was in 2019 is nog even afwachten, aangezien de cijfers van het CBS over het laatste deel van het jaar en cijfers over Nederlandse dagbezoekers nog niet gereed zijn.