Minsterie: Las Vegas meest succesvolle techbeurs

16 January 2020, 13:06 uur
Ondernemen
mainImage
ANP

Nederland heeft zijn meest succesvolle Consumer Electronics Show (CES) ooit beleefd. Op de afgelopen editie van de grootste techbeurs ter wereld in Las Vegas deden vijftig Nederlandse startups onder leiding van startup-ambassadeur Constantijn van Oranje en staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) waardevolle connecties op, sloten ze overeenkomsten en vielen ze in de prijzen. De Friese startup Hydraloop werd uitgeroepen tot ‘Best of the Best’, de beste exposant van alle 4.000 aanwezige bedrijven. Het is voor het eerst dat een Nederlandse startup deze prijs in de wacht sleept. Ook werd op de CES bekend dat de prestigieuze Silicon Valley Bank zich als partner aansluit bij het Nederlandse startupnetwerk in Silicon Valley.

De startup Hydraloop uit Leeuwarden kan volgens het Minisiterie van Economische Zaken terugkijken op een zeer succesvolle CES. Bij aanvang van de CES ontving het bedrijf al een Innovation Award van de organisatie van de CES voor hun techniek om water te recyclen. Door TIME Magazine werd de uitvinding van Hydraloop opgenomen tussen de 25 beste uitvindingen die op de CES te zien waren. Daarbovenop ontving het Friese bedrijf aan het eind van de beurs nog drie awards: een voor ‘Beste Startup’, een voor ‘Beste in Duurzaamheid’ en als klap op de vuurpijl de overkoepelende prijs ‘Best of the Best’.

MKB-handelspost in LA van start

Staatssecretaris Keijzer opende in Los Angeles een Netherlands Business Support Office (NBSO). Deze mkb-handelspost gaat een economisch netwerk opbouwen in LA om de markt te verkennen, economische kansen te signaleren en geïnteresseerde Nederlandse bedrijven advies te geven en ze te verbinden aan lokale contacten. Los Angeles is het wereldwijde centrum voor de media- en entertainmentindustrie (Hollywood). Daarnaast liggen er ook veel economische kansen op het gebied van Life Sciences and Health (LSH) en sport: de regio LA bereidt zich de komende jaren voor op het WK voetbal (2026) en de Olympische Spelen (2028).

Er zijn wereldwijd 22 van dit soort handelsposten, en die ondersteunen wereldwijd per jaar zo’n 1700 Nederlandse bedrijven. Zo’n tweederde van die bedrijven houdt concreet iets over aan die hulp, in de vorm van contacten of orders.