Personeel Picnic krijgt loonsverhoging 6 procent 

10 April 2020, 09:35 uur
Ondernemen
mainImage

Picnic en vakbond De Unie hebben overeenstemming bereikt over een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) voor de ruim 4000 werknemers van het snel groeiende e-commercebedrijf. Het is voor het eerst dat een webwinkel een eigen cao afsluit. De cao heeft een looptijd van twee jaar en bevat onder meer een loonsverhoging van zes procent. Daarnaast krijgen medewerkers een vakantiedag extra, sneller een vast contract en ieder jaar 200 euro opleidingsbudget. De komende dagen kunnen alle medewerkers van Picnic stemmen over de cao, die bij een meerderheid onmiddellijk van kracht wordt.  

Eigentijdse cao

“Zodra duidelijk werd dat de medewerkers van Picnic niet onder een bestaande cao vallen zijn we met verschillende partijen gaan praten over een eigen cao”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Ik ben trots dat we onze belofte waar hebben kunnen maken. Het is een eigentijdse cao geworden, die past bij onze manier van werken. Onze medewerkers profiteren hiervan en wat mij betreft sluiten andere e-commercebedrijven zich ook aan.”

Huug Brinkers van De Unie: “Dit wordt de eerste cao voor de jonge onderneming die Picnic is. En er ligt een mooi resultaat: een loonsverhoging van zes procent over een periode van twee jaar is zeker in deze tijd bijzonder te noemen. En dan zijn er nog verbeteringen op pensioen, verlof, vakantie en opleiding. Dat geeft zekerheid voor de toekomst. We hebben veel van de vooraf opgehaalde wensen van álle medewerkers in de cao gekregen. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat ze tevreden zullen zijn met het bereikte resultaat.”

Amber Rozenberg voerde namens Picnic de onderhandelingen met De Unie. “In maart 2019 nodigden we alle vakbonden uit en De Unie ging op de uitnodiging in. Zij hebben al onze medewerkers bij het proces betrokken om er achter te komen welke onderdelen ze belangrijk vinden. Wij vinden  dat alle werknemers hun mening mogen geven over het behaalde resultaat, iets dat ontzettend goed past bij deze moderne sector en onze jonge groep mensen.” In het traditionele model hebben alleen leden van een vakbond een stem, maar bij Picnic zijn nauwelijks of geen werknemers lid van een vakbond.

Over Picnic

Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic bezorgradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de producten daarnaast de laagste prijs hebben. Picnic neemt ook retourzendingen van Wehkamp en DHL mee, haalt lege batterijen op en bezorgt Nespresso-capsules.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

 

 


Door: Picnic