'Bewoners wachten al jaar op groene oase in Archipelbuurt'

24 June 2026, 10:22 uur
Politiek
mainImage
Archieffoto

Bewoners van de Archipelbuurt in Den Haag klopten een jaar geleden bij de gemeente aan met een plan om een braakliggend terrein van een manege, tussen de Riouwstraat en de begraafplaats St. Petrus Banden, om te vormen tot een groene oase. De gemeente gaf aan mee te willen werken, maar vervolgens is het stil gebleven. Gemeenteraadslid Diego Demaree van de Partij voor de Dieren trekt aan de bel.

Vorig jaar april kwamen bewoners met het plan om de voormalige buitenbak van een manege die de gemeente in bezit had, om te vormen naar een groene oase met ruimte voor rust, sportieve ontmoeting en biodiversiteit. De sportieve activiteiten zouden moeten worden omringd door een ecologisch verantwoorde stadstuin, met ruimte voor vogels, vleermuizen, kikkers, egels en insecten.

"Met dit plan wordt de buurt een stuk leefbaarder. Er ontstaat een mooie groene plek voor bewoners en daarmee zal de leefbaarheid van de buurt aanzienlijk worden verbeterd", aldus Derk Hazekamp van de Groengroep Willemspark-Archipel.

Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.

Koesteren

Nadat bewoners met hun plan kwamen moesten de gemeentelijke radertjes gaan draaien om dit initiatief mogelijk te maken. Echter, hoewel de gemeente in eerste instantie aangaf te willen helpen, is het nog steeds niet gerealiseerd. De Partij voor de Dieren roept op tot actie. Demaree: "Met dit plan komen veel verschillende zaken samen die de gemeente belangrijk vindt: sport, vergroening en voedsel. Laten we dit initiatief daarom koesteren en op korte termijn verder helpen."

Het raadslid heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Daarin vraagt hij onder meer welke stappen nog nodig zijn om het initiatief mogelijk te maken, wanneer bewoners duidelijkheid krijgen en of de gemeente op korte termijn tot een overeenkomst kan komen om deze groene oase te realiseren.