CDA vreest verdwijnen van tramlijnen 6 en 12

6 March 2018, 12:44 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Het CDA Den Haag reageert met gemengde gevoelens op het rapport Schaalsprong Openbaar Vervoer Den Haag en regio, waarin de gemeente en de Metropoolregio Den Haag Rotterdam vorige week hun visie op en plannen met de ontwikkeling van het OV tot 2040 presenteerden. De christen-democraten vrezen het verdwijnen van tramlijnen, met name van HTM-lijnen 6 en 12, en het vergroten van de afstanden tussen haltes. Daarnaast loopt de gemeenteraad volgens het CDA het risico in het pak te worden genaaid door het “weinig democratische” metropoolregio-bestuur.

CDA Den Haag stelt vraagtekens bij de timing van de gepresenteerde visie, zo vlak voor de verkiezingen. “De Metropoolregio blinkt al niet uit door het tijdig aanleveren van stukken - en de timing van dit stuk vind ik dan ook zeer opmerkelijk. Ik wil daarom van de huidige verantwoordelijk wethouder De Bruijn de garantie dat er geen onomkeerbare stappen worden gezet alvorens de (nieuwe) gemeenteraad van Den Haag dit stuk heeft besproken,” zegt Michel Rogier, raadslid voor het CDA.

Inhoudelijk heeft Rogier namelijk nogal wat aanmerkingen op de nieuwe visie voor het OV. “Uit de visie blijkt dat tramlijnen 2 en 3 andere routes gaan rijden, waardoor afstanden tussen haltes worden vergroot, dat lijn 3 niet meer naar Loosduinen gaat rijden, lijn 12 richting Duindorp gaat verdwijnen en dat lijn 6 richting Transvaal en Schilderwijk wordt geschrapt. Bij de behandeling van de Haagse Mobiliteitsagenda, slechts enkele weken geleden, waren dit juist de lijnen waarvan het CDA benadrukte ze te behouden en te versterken. Door het tracé van lijn 12 door te trekken naar het Norfolkterrein kan een einde worden gemaakt aan 20 jaar plannenmakerij om de tram via de Westduinweg of Kranenburgweg te laten lopen. Maak van lijn 3 een aftakking naar Loosduinen, Kijkduin en via het huidige tracé van lijn 12 naar Scheveningen Haven. Hiermee versterk je het huidige tracé van 12 en je hebt, via de Laan van Meerdervoort, zelfs een tramtracé tussen Scheveningen Haven en Kijkduin. Quick winst zonder al te veel dure investeringen.”

Het CDA vindt dat tramlijnen 6 en 12 behouden moeten blijven. “Zowel de sociale functie als verbindende lijn tussen de winkel- en woongebieden van Transvaal, Schilderswijk, Haagse Markt en de Binnenstad is volgens ons hard nodig. Ook in de Binckhorst, waar de komende tijd veel wordt gebouwd, is behoefte aan goed OV en P+R-voorzieningen.”

Daarnaast pleit het CDA voor een metro richting zee, kortere afstanden tussen de haltes van lijn 9 in Scheveningen en een volwaardige aansluiting van Vroondaal op het OV-netwerk van Den Haag.

In de vorige week gepresenteerde visie van Metropoolregio en wethouder Tom de Bruijn (D66; verkeer) concentreert het OV in Den Haag zich op drie zogeheten hoofd-corridors met een Randstadrail of vergelijkbare (metro)verbinding. Overige nieuwe en bestaande lijnen worden volgens deze visie dan zoveel mogelijk met deze drie hoofdaders in verbinding gebracht.

(foto: HTM)