CDA wil een eigen Haagse grachtengordel

15 March 2018, 17:30 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Grachtengordel; het is een woord dat we vooral kennen uit Amsterdam en daar niet alleen positieve associaties teweegbrengt. Maar het CDA Den Haag, dat pleit voor een eigen grachtengordel in deze stad, doelt met zijn nieuwe plan dan ook vooral op grachten als verbindingen over water. De christen-democraten willen de historische grachten in Den Haag in authentieke staat terugbrengen en verbinden met de zee. Dat staat in een acht-puntenplan dat raadslid Michel Rogier heeft gelanceerd.

“De stad wordt nog mooier als we de grachten weer openen en toegankelijk maken voor boten. Het is een unieke ervaring als je straks op een bootje vanaf de grachten in het centrum van Den Haag naar Scheveningen Haven en de zee kunt varen,” aldus Michel Rogier. Het CDA reserveert een miljoen euro voor de voorbereiding op het openen van de grachten en wil daarbovenop elk jaar 4 miljoen euro opzij zetten.

De Haagse grachten zijn volgens het CDA niet alleen belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de stad, maar dragen ook bij aan de afvoer van overtollig regenwater als gevolg van klimaatveranderingen. Samen met het Hoogheemraadschap Delfland en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag wil het CDA deze grachten herstellen en/of bevaarbaar maken:


  • Openleggen gracht Piet Heinplein;

  • Aanleg nieuwe haven aan de Haringkade in Scheveningen;

  • Insteekhaven bij Centraal station, met sloepenverhuur;

  • Onderzoeken van het openen van de vaarroute Paviljoensgracht, Stille Veerkade en Wagenstraat;

  • Onderzoeken van het openen van de Loosduinse vaart richting Thorbeckelaan en Houtwijk;

  • Vaarverbinding Erasmusweg richting Westland;

  • Doorvaart naar Scheveningen via de Oude Zeesluis;

  • Verlengde Valkenbosvaart.


De plannen voor het vervoer over water zijn afgestemd op de CDA-plannen voor het OV. Het CDA wil inzetten op snelle ondergrondse verbindingen tussen belangrijke punten in de stad. “De ruimte die dit bovengronds oplevert, wordt gebruikt voor de realisatie van woningen, groen, grachten, wandelpaden en fietsverbindingen,” aldus Rogier.

(Veenkade, een van de inmiddels al opengestelde grachten)