College blijft werken aan meer treinen naar Brussel, maar...

1 October 2020, 09:56 uur
Politiek
mainImage

Het college blijft zich sterk maken voor betere internationale verbindingen van en naar Den Haag. Dat gaat dan zowel om verbindingen met Brussel, waar ook de fractie van Hart voor Den Haag/Groep de Mos weer voor pleit, als ook voor treinen naar bijvoorbeeld Aken en Düsseldorf en zelfs Berlijn.

Er komen ook meer treinen van Den Haag naar Rotterdam voor betere aansluitingen op de treinen die vanuit de Maasstad wel geregelder naar Brussel en Parijs rijden. Maar, zo geeft het college Richard de Mos aan in antwoorden op zijn vragen, met de nieuwe tienminutentreinen die tussen Den Haag en Rotterdam gaan rijden in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor PHS, is de ruimte op het spoor tussen beide steden wel zo'n beetje op. Er is dan, in 2022, ook feitelijk geen ruimte meer voor de trein die nu 4 keer per dag van Hollands Spoor naar de Belgische en Europese hoofdstad rijdt. 

Het college geeft het raadslid daarbij mee dat bij de invoering van PHS staatssecretaris Van Veldhoven voor een 'moeilijke keuze was gesteld als concessieverlener / opdrachtgever aan NS en systeemverantwoordelijke'.  Dat haar keuze niet in het voordeel van de verbindingen met Brussel uitviel, komt ongetwijfeld mede door de anayse dat veel meer, ook Haagse, reizigers gebaat zouden zijn bij het invoeren van PHS. Daar maken volgens de cijfers van de NS zo'n 1200 reizigers per dag gebruik van, ruim 12 keer zo veel als het aantal reizigers in de IC-Brussel vanaf Den Haag HS, 96 reizigers per dag.