College: geen tweezijdig parkeren Zoutmanstraat

2 April 2020, 14:56 uur
Politiek
mainImage

Het college denkt dat de beste oplossing voor een herindeling van de Zoutmanstraat is dat er een rolstoel toegankelijke tramhalte komt net om de hoek op de Laan van Meerdervoort. De halte in de Vondelstraat blijft, en wordt ook rolstoel toegankelijk gemaakt. Tevens vervalt het tweezijdig parkeren. Dat wordt gecompenseerd door het parkeren mogelijk te maken in de garage De Zeeheld. En, niet onbelangrijk, kiest het college voor een autovrij voetgangersgebied.

Het college gaat in zijn keuze voor een vernieuwde Zoutmanstraat mee met de speciaal aangestelde Denktank. Die kwam in meerderheid, unaniem was de groep tot teleurstelling van het college niet, eveneens uit op deze zogenoemde Basisvariant 1. De variant zal nu verder worden uitgewerkt in een Voorlopig Ontwerp dat in september klaar moet zijn.

Volgens verantwoordelijk wethouder Robert van Asten was het “geen makkelijke keuze. Duidelijk is dat met name de vertegenwoordigers van de bewonersorganisatie tegen deze variant bezwaren hebben.” Hij geeft aan dat de voorkeur van het college nog niet betekent dat de hele variant ook definitief wordt uitgevoerd. 

“We gaan extra onderzoek doen naar mogelijke verkeersoverlast in aangrenzende straten. De definitieve keuze voor het autovrij voetgangersgebied zal van de uitkomst afhangen.” Het college wil nauwkeuriger weten wat de verkeerstoename gaat inhouden om vervolgens te kunnen bepalen met welke maatregelen de overlast aan te pakken is. 

Een van de pijnpunten die naar voren kwamen betrof het laden en lossen. Het college wil daarvoor voldoende ruimte en faciliteiten bieden in de zijstraten van de Zoutmanstraat, op het Prins Hendrikplein en in het autovrije gebied van de Zoutmanstraat. 

Wat betreft de Denktank geeft Van Asten aan dat hij die in het verdere proces graag als Klankbordgroep wil behouden. Het college wil namelijk ‘graag in nauw contact met de buurt blijven’ om zowel de vorderingen te bespreken als om gebruik te blijven maken van de expertise en kennis.

De situatie in de Zoutmanstraat, met trams-auto’s-fietsers-voetgangers, moet veranderen omdat alleen de nieuwe trams er moeten gaan rijden maar ook om aan de wettelijke verplichting voor iedereen toegankelijk openbaar vervoer te kunnen voldoen. En dat betekent voor halteperrons verlenging, verbreding en verhoging.