“D66-wethouders op verkeer is garantie voor kopzorgen”

13 May 2021, 07:54 uur
Politiek
mainImage

“Jarenlang D66-wanbeleid op verkeer maakt Scheveningen de slechtst bereikbare badplaats van Nederland. Het verkeer staat vast, parkeergarages voldoen niet aan de vraag, bewegwijzering is onduidelijk en ondernemers klagen over het mislopen van omzet door de slechte bereikbaarheid. Op warme zomerdagen wordt dit alles met maar liefst een geschatte factor tien vermenigvuldigd. Dit leidt, volkomen terecht, tot grote frustratie bij de Scheveningers”, aldus Hart voor Den Haag / Groep de Mos fractievoorzitter Richard de Mos, die ziedend is over het schaamteloos willen verhogen van parkeertarieven naar 10 euro per uur. “Met deze idiote maatregel wil verkeerswethouder Van Asten overlast tegengaan dat door hemzelf en zijn voorganger De Bruin is gecreëerd. Ze hebben stelselmatig honderden parkeerplaatsen verwijderd, talloze voorstellen die samen met burgers zijn gedaan genegeerd, geplande parkeergarages geschrapt, wegen versmald en geweigerd om de nadelen van ingevoerd éénrichtingsverkeer op Scheveningen, zoals op de boulevard, te evalueren. Het zijn pyromanen die naar de eigen brand zitten te kijken.”  

Hart voor Den Haag zal wethouder Van Asten deze week om een evulatie van de huidige verkeerssituatie op Scheveningen vragen. De partij wil het tweerichtingsverkeer op de boulevard herinvoeren, met daarbij de aanleg van parkeerplaatsen daaronder.

“De verkeerswethouder kan een voorbeeld nemen aan Katwijk, waar een parkeergarage onder de boulevard aldaar is gerealiseerd en bezoekers tot aan het strand kunnen komen. Deze gastvrije badplaats biedt nu de eerste twee uur gratis parkeren aan”, aldus Jelle Meinesz die stelt dat de parkeergarage onder de boulevard zo gebouwd moet worden dat bezoekers er bij de Scheveningseslag ingaan, er bij de haven weer uit kunnen en vice versa. Financiering kan worden gezocht uit het Parkeerfonds en met publiek-private samenwerking met o.a exploitanten van parkeergarages. 

"Stop onbehoorlijk bestuur" 

“De gemeente had met VolkerWessels afgesproken dat het hotel aan de haven pas open mocht als er voldoende parkeerplekken zouden zijn. De bedoeling was dat die in de garage zouden komen, die VolkerWessels doodleuk heeft geweigerd te bouwen. Onbegrijpelijk dat de gemeente de bouwgigant hiermee laat wegkomen. Net zo onbegrijpelijk is dat diezelfde gemeente de beloofde bouw van een parkeergarage onder het Van Sint Aldegondeplein in het Geuzenkwartier, expliciet beloofd in het coalitieakkoord 2018, doodleuk heeft geschrapt. Dat is onbehoorlijk bestuur”, aldus De Mos die er ook van baalt dat er niets is gedaan met zijn aangenomen motie om verkeersregelaars uit Scheveningen afkomstig te laten zijn. “Afgelopen zomer stonden honderden plekken in parkeergarages leeg omdat verkeersregelaars de weg niet weten. Bizar!” 

Metro naar Scheveningen 
Naast betere routering moeten er meer P+R-voorzieningen aan de randen van de stad komen. De Strandexpress moet vanaf deze voorzieningen het transport van en naar de badplaats verzorgen. In de zomervakantie dagelijks, daarbuiten in de weekenden en bij evenementen. Op piekdagen moet er sowieso flexibel openbaar vervoer van en naar Scheveningen zijn.

“En wanneer gaat het college eindelijk werk maken van een plan van aanpak om een ondergrondse lightrail (metro) verbinding te realiseren tussen Den Haag CS en Scheveningen-Bad”, aldus Meinesz.