D66 wil aandacht voor ernstige verkeersoverlast in Oude Centrum

25 June 2026, 11:11 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Den Haag

De fractie van D66 in de Haagse gemeenteraad ontvangt al langere tijd signalen van bewoners, ondernemers en bezoekers uit de Stationsbuurt en het Oude Centrum over structurele verkeersoverlast, onveiligheid en aantasting van de leefbaarheid. Begin deze maand is hierover een formeel handhavingsverzoek gedaan, ondersteund door 491 handtekeningen uit de wijken.

De genoemde problematiek zou met name spelen rondom de Stationsweg, Wagenstraat, Bierkade, Huygensstraat en het Huygenspark. "Daarbij wijzen de ondertekenaars van het handhavingsverzoek op structurele snelheidsovertredingen in 30 km/u-zones, ernstige geluidsoverlast, frequent onnodig claxonneren, agressief en gevaarlijk rijgedrag, onveilige situaties voor voetgangers en fietsers en een gebrek aan zichtbare en structurele handhaving", stellen raadsleden Otto Thors (foto boven) en Marije Mostert (foto onder).

Een recente grootschalige handhavingsactie in hetzelfde gebied bevestigde dat er in het gebied inderdaad sprake is van ernstige misstanden, waaronder hard rijden, rijden onder invloed, foutparkeren, bellen tijdens het rijden, zwartrijden en drugsgerelateerde overtredingen. Reden voor Thors en Mostert om hierover schriftelijke vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. 

Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.

Maatregelen

De raadsleden willen onder meer weten welke concrete maatregelen het college de afgelopen jaren heeft getroffen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het gebied te verbeteren en of het college bereid is om met spoed in overleg te gaan met de buurt over welke extra maatregelen kunnen worden getroffen, zoals snelheidsremmende maatregelen, verbeterde oversteekvoorzieningen, markeringen, bebording en herinrichting.