Deelscooters blijven voor raadsvragen zorgen

3 December 2020, 17:10 uur
Politiek
mainImage
CDA

Niet voor de eerste keer dit jaar heeft vooral het parkeren van deelscooters geleid tot vragen in de Haagse raad. Was het eerder dit jaar de fractie van Hart voor Den Haag/Groep de Mos die het college vroeg op te treden tegen de steeds meer her en der achtergelaten huurscooters, dit keer is het de fractie van het CDA die aan de hand van enkele voorbeelden komt met opmerkingen over het gebruik van scooters. Zo zouden er problemen zijn wat betreft geparkeerde voertuigen bij zowel de Protestante Wijkgemeente Ypenburg als bij het winkelcentrum in de wijk. In beide gevallen toont de fractie beelden van scooters die keurig zijn geparkeerd maar wel naast fietsbeugels, die daardoor voor fietsers onbruikbaar zijn geworden.

Op de eerdere vragen van HvDH/GdM over een chaos in Scheveningen antwoordde het college onder meer dat 'met de aanbieders van deelscooters afspraken zijn gemaakt over het verkeerd/hinderlijk achterlaten van de scooters'. "Onze constatering is dat de aanbieders hun verantwoordelijkheden hebben opgepakt. Het college zal met de aanbieders in gesprek blijven om de genomen maatregelen te monitoren en om de eventuele (verkeers-)overlast zoveel mogelijk te beperken."

Wat het CDA betreft kunnen die gesprekken niet snel genoeg worden gevoerd. De partij komt niet alleen met de voorbeelden in Ypenburg, maar ook met het voorbeeld van een minder valide bewoner van de Lange Beestenmarkt die (dit keer) door een verkeerd geparkeerde scooter zijn huis niet meer uit kon. Wat fractievoorzitter Kavish Partiman ook dwars zit is dat het betreffende verhuurbedrijf beloofde pas 'binnen 24 uur' voor een oplossing te zorgen.

Fundamenteler is de vraag die Partiman stelt of de schaarse fietsparkeerruimte in onze stad wel gebruikt moet worden als stalling van vooralsnog ongebruikte deelscooters. Is de kwestie van 'vraag en aanbod' voor deelscooters op dit moment überhaupt wel in balans vraagt hij het college, en geeft daarbij vast een voorschot op een antwoord: 'veel inwoners ervaren juist het tegenovergestelde'. 

Overigens is Den Haag niet de enige stad waarin op- en aanmerkingen worden gemaakt over deelscooters. In Groningen speelt er ook enige onvrede, door het grote aantal en door het fout parkeren. Een verhuurbedrijf daar geeft bij de eerste foute parkeeractie daarom een waarschuwing, bij de tweede keer een boete van 50 euro en bij een derde keer wordt de mogelijkheid tot huur ingetrokken. Opvallend is ook in Groningen dat er door het college vooral ingezet was mensen uit de auto te krijgen, onderzoek wijst echter uit dat daar nauwelijks sprake van is en dat de scooters vooral door studenten zonder auto wordt gebruikt.