Den Haag: meer ruimte voor meer bezoekers

16 June 2020, 15:46 uur
Politiek
mainImage

Het college wil met de campagne ‘Een zee van ruimte’ niet alleen weer meer mensen trekken naar de stad, maar die bezoekers ook meer en beter kennis laten maken met de nu nog vaak onbekende en dus onbenutte mogelijkheden en ruimte die de stad te bieden heeft. 

Want waar mensen de weg naar bijvoorbeeld de Grote Marktstraat, de Spuistraat en de hoofdentree van de boulevard bij het Palaceplein weer goed weten te vinden, blijft de toestroom van bezoekers op andere plekken in de stad achter, zo geeft wethouder Bruines aan. Zo is het bijvoorbeeld bij musea en andere attracties in de stad vooralsnog rustig.

De nieuwe campagne moet daarom bezoekers stimuleren ook de rustigere plekken in en rond de stad te bezoeken. Op de site van de gemeente kunnen mensen voor ze naar de stad afreizen daarom een vragenlijst invullen die tips geeft over welke attracties die aansluiten bij de ingevulde interesses. Ook geeft de site informatie over waar in de stad het bijvoorbeeld erg druk is. 

“We hebben inmiddels verschillende manieren om de drukte in de stad te monitoren en treffen de benodigde maatregelen om bezoekersstromen in goede banen te leiden en te verspreiden over de stad”, aldus de wethouder. "Zo stimuleren wij niet alleen de economie, maar doen we dat tegelijkertijd op een manier waarop alles zo veilig mogelijk plaatsvindt.”

Ook zullen de komende 15 weken in drukke gebieden bezoekers op, volgens de gemeente, ‘creatieve wijze' geattendeerd worden op zowel de RIVM richtlijnen als op rustigere alternatieven. In het centrum van de stad gaat dat gebeuren door de zogenoemde ‘Royal host brigade’, aan zee zullen de hosts een meer nautische uitstraling hebben, passend bij Den Haag als Stad aan Zee.