Verdere digitalisering van de samenleving is onoverkomelijk en verandert de samenleving in al haar haarvaten. Digitalisering biedt kansen om ook Den Haag mooier en leefbaarder te maken, om dienstverlening aan inwoners en ondernemers verder te verbeteren en meer participatie mogelijk te maken. Maar, altijd zullen de inwoners van Den Haag centraal blijven staan in alle processen, altijd geldt de menselijke maat en is de techniek daarbij ondersteunend.
Dat stelt het college in zijn visie op digitalisering in combinatie met de dienstverlening die de inwoners en ondernemers eisen en de gemeente wil verlenen.
Naast de vele kansen van digitalisering, ziet het college ook de bedreigingen waarop ook tegenstanders van meer technologie en data wijzen. Hoe om te gaan bijvoorbeeld met de nieuwe ethische en juridische vraagstukken die worden opgeworpen. Onder meer over welke rol de overheden daarin dienen te spelen, zie bijvoorbeeld de discussie over al dan niet inzetten van een app tegen de verdere verspreiding van het coronavirus. Of, hoe om te gaan met het groeiende aantal camera’s die ook overheden gebruiken in de openbare ruimtes, zoals recent rond het Lorentzplein, die soms ook gebruik maken van gezichtsherkenning.
Den Haag heeft als regeringscentrum en als internationale stad van recht en vrede een bijzondere positie, die misschien nog wel meer verantwoordelijkheid neerlegt bij het college. Daarbij zijn de ambities van het college groot, zo blijkt uit de visie. “Den Haag heeft de ambitie voorop te lopen in de ontwikkeling van nieuwe beleid op het snijvlak van technologie, recht en ethiek”, zo stelt het in de visie. “Niet alleen op papier, maar juist door nieuw beleid toe te passen in de dagelijkse praktijk van de stad. Transparantie is daarbij het uitgangspunt. Technologische innovaties zijn pas geslaagd als het waarde voor de stad oplevert. ”
Het college wil in zijn beleid de lijn voortzetten van de afgelopen jaren waarin de dienstverlening aan inwoners en ondernemers verbeterde. Het digitale loket dat er mede voor zorgde dat Den Haag een nummer 1 positie op het gebied van digitale dienstverlening in nam, wordt verder verbeterd.
Wie er ook gebruik van gaat maken- inwoners, ondernemers, organisaties- iedereen moet, zo stelt het college, een persoonlijke, gemakkelijke en betrouwbare dienstverlening ervaren, ook bij handhaving of toezicht. “Altijd dient er sprake te zijn van de menselijke maat. “
Dat houdt ook in dat ‘de gemeente oog heeft voor de diversiteit van de mensen die gebruik maken van de gemeentelijke dienstverlening’, aldus het college. Dat betreft dan onder meer inwoners met een taalachterstand en mensen met een beperking, ‘altijd biedt de gemeente passend, toegankelijke en inclusieve dienstverlening aan’.
Het college kan dat echter niet alleen, zo geeft het aan in zijn visie. “Samenwerking met inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties, ketenpartners en kennisinstellingen is belangrijk om de ambities in deze visie te realiseren en daarmee te zorgen voor een beter leven voor alle Haagse inwoners, zowel in de fysieke als digitale wereld”.