Eteck: meer empathie met huurders kan geen kwaad

24 February 2020, 17:05 uur
Politiek
mainImage
eteck

Het zal niet veel gebeuren dat een partij waarover wordt geklaagd door huurders wat dan weer leidt tot vragen in een gemeenteraad, toegeeft dat het allemaal wel wat beter kan inderdaad. Niet qua alle klachten, maar zeker wel met de kritische opmerkingen over de klantenservice.

Eteck-directeur Rard Rijcken: "Het is echt hartstikke goed dat de SP vragen in de raad heeft gesteld naar aanleiding van de klachten van onze huurders. Het is goed dat er over zaken als tarieven nu wordt gediscussieerd. Het mag ook allemal wel wat transparanter. Zeker omdat de hele energievoorziening in huizen, nieuw en oud, binnen een paar jaar totaal gaat veranderen nu we met zijn allen  van het gas afmoeten."

De kritiek op de warmtevoorziening door Eteck kwam vorige week naar buiten door de raadsvragen. Aanleiding waren de klachten van de huurders van Waldorp City over zowel de tarieven die Eteck hanteert, als over de naheffingen en over de klantenservice. Wat die 'customer care' betreft worden er volgens Rijcken al maatregelen genomen, want 'het mag allemaal best wat empathischer bij storingen'. Eteck gaat daarom de betreffende afdeling weer verder uitbreiden 'want de huidige bezetting is dus blijkbaar niet toereikend'.

Wat de tarieven betreft geeft Rijcken aan dat zijn bedrijf onder de tariefstelling zit die de (controlerende) Autoriteit Consument Markt hanteert. "Wij hebben, en dat geven we investeerders en eigenaren van de panden ook heel nadrukkelijk mee, er geen enkele baat bij hebben als we voor het kortere termijnresultaat gaan, en dus hogere tarieven rekenen. Wij geven onze partners veel meer dan vroeger aan dat wij/zij moeten kijken naar wat is een maatschappelijk aanvaardbaar tarief. Eigenaars moeten dan dus een deel van die kosten dragen, iets dat bij Waldorp ook gebeurt", aldus Rijcken.

Hij wijst er op dat de discussie over welke tarieven er worden geregend voor welke diensten, het beste nu kunnen worden gevoerd en niet pas als we allemaal van het gas af zijn/moeten. "Want bij Waldorp praten we over nieuwbouw, maar we gaan er ook naar toe dat bestaande panden van het gas afmoeten en dus naar een andere vorm van warmte. Dan is transparantie over tarieven extreem belangrijk."

Rijcken wijst daarbij op hoeveel vastrecht je als consument moet betalen en hoeveel voor het daadwerkelijke gebruik. "De ACM heeft bepaald dat de tarieven voor vastrecht omhoog moesten en voor gebruik omlaag. Wij vinden dat niet logisch, maar juist door er nu over te discussiëren komen we tot een structurele oplossing."

En daar hoort dus ook een open discussie in de Haagse raad bij, aldus Rijcken. 

 


Door: gevraagd