Gemeente zet steeds forser in op misbruik Wmo

1 October 2020, 15:12 uur
Politiek
mainImage
gemeente

Het college zet steeds forser in op de strijding  an misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) van zorggeld. Op meerdere fronten gaat het, in samenwerking met de hele zorgketen, de strijd aan, onder meer door de fraude-alertheid bij de 'eigen' medewerkers steeds meer te bevorderen.

Het team M&O, dat nu nog in opbouw is, zal uiteindelijk uit 9,5 fte gaan bestaan. De medewerkers zullen worden beëdigd tot buitengewoon opsporingsambtenaar BOA. Zij mogen in tegen stelling tot gewone ambtenaren (strafrechtelijk te gebruiken) dossiers aanleggen en kunnen onderzoek doen naar mogelijk misbruik en oneigenlijk gebruik. 

Dat meldt het college de raad deze week in de Derde voortgangsrapportage kostenbeheersing Wmo en Jeugd 2020, een rapportage waar de raad om had gevraagd. In de nota somt wethouder Kavita Parbhudayal enkele van de belangrijkste resultaten op van de pogingen van de gemeente de kosten voor de Wmo beter onder controle te krijgen.

Dan gaat het bijvoorbeeld om het feit dat in de periode t/m juni 2020 totaal 7 (Persoonsgebonden budget PGB) zorgaanbieders geblokkeerd zijn vanwege onrechtmatigheden. Daarbij ging het om 141.000 euro. Of dat ook tot een besparing leidt, wordt pas na enkele maanden duidelijk geeft de wethouder aan omdat niet duidelijk is of de betrokken Hagenaars hun PGB gaan voortzetten of het omzetten in zorg in natura.

Uit de brief van Parbhudayal aan de raad blijkt dat in totaal tot en met juni een PGB-budget van bijna 561.000 euro is beëindigd, 'omdat om diverse redenen niet langer recht bestond op de voorziening'. Het gaat hierbij om 83 klanten. In 8 zaken is omdat mogelijk strafbare feiten een rol spelen besloten de verdere gang van zaken via het strafrecht te laten afhandelen. Een van die zaken kwam eerder deze week al naar buiten na invallen door de Fiod. Het college wil trouwens kijken, zeker na een debat in de commissie samenleving, hoe er meer bekendheid kan worden gegeven aan het fraude meldpunt, stelt Parbhudayal.

Uit de nota blijkt ook dat tot en met juni 345 klanten zijn aangeschreven wegens ongewenst declaratiegedrag. De betrokken klanten moeten voortaan declareren op basis van uurloon in plaats van dat te laten lopen via een maandloon.