Goudenregenstraat kan fietsveiliger

12 September 2019, 10:07 uur
Politiek
mainImage

Voor fietsers is veilig navigeren in de Goudenregenstraat op dit moment een uitdaging, heeft de Haagse fractie van D66 vastgesteld. "Fietsers delen het wegdek met auto’s, vrachtwagens, geparkeerde voertuigen en trams. Eerdere en reeds geplande ingrepen in de Goudenregenstraat leidden al tot wat verbetering, toch ontvangt de D66-fractie regelmatig zorgen van bewoners over de fietsonveiligheid van deze straat. Dit college stelt in het coalitieakkoord flink te blijven investeren in ruimte voor de fiets. D66 is van mening dat ook (tussentijdse) maatregelen in de Goudenregenstraat daarbij prioriteit moeten zijn." Daarom heeft D66-raadslid Van Doorn schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.

Van Doorn wil een overzicht van de ongevallencijfers van de laatste 5 jaar in de Goudenregenstraat, inclusief de kruising met de Segbroeklaan: een totaal-overzicht van alle ongevallen met specificatie van de ongevallen met fietsers, ongevallen met dodelijke afloop en de oorzaken van ongevallen.

Als gevolg van het verkeersbesluit van 2018 zou de gemeente de situatie verbeteren voor fietsers in de Goudenregenstraat, door richting het kruispunt met de Segbroeklaan, het trottoir tussen de Hanenburglaan en de Segbroeklaan te versmallen en een (inleidende) fietsstrook te realiseren. "Deze aanpassingen stonden gepland voor april jl., maar zijn uitgesteld." Van Doorn wil weten wat de oorzaak hiervan is en wanneer deze werkzaamheden alsnog worden uitgevoerd.

Het raadslid vindt dat bewoners en ondernemers van Bloemen- en Bomenbuurt betrokken moeten worden bij de plannen voor herinrichting van de straat en wil dat het college ook de fietsveiligheid daarbij betrekt. "Is het college bereid om tussentijdse maatregelen te nemen die de fietsveiligheid vergroten in afwachting van de herinrichting?"

In de recent gepresenteerde fietsstrategie van het college wordt voorgesteld naar vrijliggende fietspaden te streven op wegen in de stad waar auto’s met 50 km/uur rijden. Waar vrijliggende fietspaden niet inpasbaar zijn, zou voor de fietsveiligheid een maximum snelheid voor het autoverkeer van 30 km/uur kunnen worden overwogen. In de Goudenregenstraat zijn momenteel geen vrijliggende fietspaden, zelfs geen fietsstroken, en er geldt een maximum snelheid 50 km/uur, maar volgens bewoners wordt vaak harder gereden, zegt Van Doorn. "Hoe denkt het college deze fietsvisie toe te passen op de inrichting van de
Goudenregenstraat? Bewoners van de Goudenregenstraat hebben vaak schade aan hun geparkeerde auto’s: kapotte spiegels, krassen, etc. Is het college bereid om parkeerplekken in de Goudenregenstraat duidelijker af te bakenen?"