De Haagse Stadspartij wil dat in alle Haagse straten, met uitzondering van de hoofdwegen, een maximum snelheid van 30 km/u wordt ingevoerd. "Verkeersveiligheid moet de norm zijn, niet de uitzondering", zegt fractievoorzitter Fatima Faïd.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van komende donderdag zal de partij een motie indienen om niet alleen in 110 straten, zoals het college nu voorstelt, maar wijkbreed en met prioriteit voor buurten waar de verkeersveiligheid al jaren tekortschiet de maximum snelheid te verlagen. Faïd: "Het valt op dat in de wijken waar de verkeersveiligheid al tijden onder druk staat, zoals Den Haag Zuidwest, Transvaal en de Schilderswijk, de invoering van 30 km/u nog verre toekomstmuziek is."
Faïd wijst er op dat Den Haag de meeste verkeersongevallen van de vier grote gemeenten heeft. "Omdat voetgangers en fietsers - de meest kwetsbare weggebruikers - keer op keer het slachtoffer zijn." Ook benadrukt zij dat het college zelf in het coalitieakkoord heeft gezegd de verkeersveiligheid te willen verbeteren.
Uit onderzoek blijkt dat een aanrijding bij 30 km/u aanzienlijk minder vaak leidt tot ernstig letsel of overlijden dan bij hogere snelheden. Elke km/u die de gemiddelde snelheid daalt scheelt al drie procent aan ernstige ongevallen. "Bovendien leidt 30 km/u tot minder lawaai, schonere lucht en een veiliger straatbeeld", zegt Faïd. "Het huidige plan van 110 straten naar 30 km/u is een goede eerste stap, maar ontoereikend. Hele wijken blijven buiten beschouwing, juist waar de problemen het grootst zijn."