Hart voor Den Haag uit forse kritiek op de dienstverlening van de gemeente. Uit een recent rapport van de gemeentelijke Ombudsman blijkt dat 24 procent van de Hagenaars ontevreden is over de gemeentelijke dienstverlening. De nieuwe 'Visie Dienstverlening' zou schoon schip moeten maken, maar het plan is volgens Hart voor Den Haag "veel te luchtig" en "ontbreekt aan concrete acties".
"Deze visie klinkt mooi, maar lost de problemen in Den Haag niet op. Het biedt nul oplossingen voor de klachten die wij dagelijks horen uit de stad", zegt gemeenteraadslid Rachid Guernaoui. "Mensen voelen zich niet gehoord of serieus genomen en worden van kastje naar de muur gestuurd. Eigenlijk een bekend riedeltje, maar dit tast wel het vertrouwen in de gemeente aan."
"Ik keek ernaar uit welke maatregelen de gemeente zou nemen om haar diensten te verbeteren, maar ik zie niks tastbaars", zegt Guernaoui. "Hoe gaat de gemeente de wachttijden oplossen? Hoe zorgen we ervoor dat afdelingen beter samenwerken? Wanneer kunnen burgers eindelijk inzicht krijgen in de status van hun aanvragen of klachten? Deze visie laat op al deze punten steken vallen."
In een commissiedebat van afgelopen woensdag heeft Guernaoui geen bevredigende antwoorden gekregen op zijn vragen. "Er vloeien geen concrete acties voort uit het plan en de beantwoording van de verantwoordelijke wethouder. Hart voor Den Haag zal daarom het plan niet steunen."