Hart voor Den Haag in actie tegen afsluiten Wouwermanstraat

13 March 2025, 17:19 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Den Haag

De partij Hart voor Den Haag in de gemeenteraad is fel tegen de plannen van het gemeentebestuur om de Wouwermanstraat in de Schilderswijk voor autoverkeer af te sluiten. Volgens fractievoorzitter Richard de Mos verergeren de maatregelen de verkeersdrukte in de wijk en zorgen ze voor chaos op de Vaillantlaan.

De Mos stelt dat het college hiermee haar "anti-autobeleid" voortzet, wat de bereikbaarheid van de wijk alleen maar zou verslechteren. Het gaat om het kruispunt waar de Vaillantlaan, Hoefkade en de Wouwermanstraat samenkomen. In de plannen van het college wordt de Wouwermanstraat éénrichting gemaakt, waardoor je deze straat vanaf de Vaillantlaan en Hoefkade niet meer kunt inrijden. Een slecht idee volgens De Mos, omdat het de al drukke Vaillantlaan nog meer zou belasten.

De Mos roept op tot actie en wijst daarbij op eerdere successen bij het tegenhouden van vergelijkbare maatregelen, zoals de herinrichtingsplannen voor het Hobbemaplein. Hart voor Den Haag vindt dat de gemeente in plaats van afsluitingen moet zorgen voor betere doorstroming en oplossingen voor de bereikbaarheid van de Schilderswijk.

"Wat de wijken nodig hebben is juist dat de vele afsluitingen zoals de Hoefkade, Parallelweg, Kaapstraat, Vaillantlaan/Calandstraat bij De Put naar de Waldorpstraat en de Marktweg/Lau Mazirellaan ongedaan worden gemaakt, zodat de doorstroming weer op gang komt", aldus Hart voor Den Haag. "En op de langere termijn moet de Vaillantlaan - deels - worden ondertunneld." De partij heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Tekst gaat door onder illustratie.

Illustratie: Gemeente Den Haag.

Plannen uit 2022

De gemeente wijst erop dat de plannen voor het kruispunt waar de Vaillantlaan, Hoefkade en Wouwermanstraat samenkomen al jaren geleden zijn opgesteld. "Eind 2022 heeft de gemeente gevraagd wat bewoners, ondernemers en gebruikers graag veranderen aan het kruispunt en wat vooral zo moet blijven. Daarna zijn in 2023 en 2024 verschillende mogelijkheden onderzocht. Hieruit is een voorgestelde oplossing gekomen waarover iedereen opnieuw kon meedenken. Reageren kon tot en met 5 januari 2025."