Hart voor Den Haag: Los fietschaos Centrum eindelijk op

8 May 2021, 12:41 uur
Politiek
mainImage
Groep de Mos
Hart voor Den Haag raadslid Ralf Sluijs

Het gedeeltelijke fietsverbod in drukke Haagse winkelstraten in het centrum dat sinds eind november geldt, is te onduidelijk. Dat levert gevaarlijke situaties op voor voetgangers in het gebied. Dat schrijft Bas Winkler, voorzitter BIZ Hofkwartier en Binnenstad in Bedrijf in een brandbrief naar mobiliteitswethouder Van Asten (D66). Daarnaast slaat hij namens de ondernemers alarm over overlast van geparkeerde fietsen en deelscooters. Hart voor Den Haag wil uitbreiding van het fietsverbod.

De gemeentelijke verkeersborden zijn te onduidelijk of op onmogelijke plekken geplaatst. “Het verbodsbord staat in de Juffrouw Idastraat op wel vier meter hoog. Dat is niet te zien”, zegt Winkler in De Telegraaf. Daarom plaatsten de ondernemers zelf aanvullende klapborden waarop het fietsverbod en naar Biesieklettes wordt verwezen. Die moeten nu binnen een week worden verwijderd van de gemeente omdat een claim van de uitbater van reclame op lantaarnpalen wordt gevreesd en er geen vergunning is.

Al jaren
“Die borden voor fietsers staan er al jaren en werden zelfs nog gedeeltelijk betaald door de toenmalige wethouder. Maar zolang de gemeente niet komt met een alternatief zijn wij niet van plan de eigen borden te verwijderen”, zegt Winkler. Den Haag stelt in een reactie dat ze samen met de ondernemers willen gaan bekijken hoe de borden geplaatst kunnen worden binnen de regels, of hoe bebording aangepast kan worden.

Halfbakken
Sinds begin november mogen vanaf 11.30 tot 18.00 uur en op koopavonden tot 21.00 uur geen fietsers meer door de drukste winkelstraten, met uitzondering van doorgaande wegen. Voor snorfietsers geldt dit verbod 24/7. “Een halfbakken oplossing, die voor fietsers niet is te begrijpen”, zegt Winkler, die liever een algeheel fietsverbod ziet, waarbij handhaving inschat wanneer te handhaven en wanneer niet. Den Haag geeft volgens Winkler te ruim baan aan de fiets. “Fietsers hoeven niet weg, maar de voetganger moet wel rustig kunnen lopen.” De ondernemers voelen zich te weinig gehoord. Ook de zichtbaarheid van de Biesieklettes laat te wensen over, waardoor veel fietsen en deelscooters straten blokkeren. “Ook is de Molenstraat is een te groot knelpunt geworden.”

Winkels open, fietsers lopen
Hart voor Den Haag is het helemaal eens met de bezwaren van de ondernemers en pleit al jaren voor het principe ‘winkels open, fietsers lopen’. “Zo is het altijd geweest totdat de, door D66 luid bejubelde, ‘shared space’ zijn intrede deed en fietsers en wandelaars ineens door elkaar heen moesten gaan bewegen”, zegt raadslid Ralf Sluijs. “Dat werkt al niet en door het fietsverbod anderhalf uur na opening van de winkels in te laten gaan, wordt het er helemaal niet duidelijker op met de genoemde chaos tot gevolg”, aldus Sluijs die ervoor pleit om het fietsverbod om 9:30 in te laten gaan en tot een half uur na sluitingstijd door te laten lopen. “Dan is het voor iedereen duidelijk en weet je zeker dat de winkelstraten veilig en gastvrij zijn voor de shoppers die vaak veel geld uitgeven in onze binnenstad”, zegt Sluijs. De grootste partij in de gemeenteraad wil als aanvulling aan het begin en einde van de winkelstraten ook nog digitale borden toevoegen. “Wel fietsen is groen, niet fietsen is rood. Duidelijker kunnen we het niet maken”, besluit het raadslid.