Op steeds meer plekken in de wijk Bezuidenhout moeten parkeerplekken ruimte maken voor mobiliteitshubs, fietsvoorzieningen en vrijliggende fietspaden. Tot ergernis van Hart voor Den Haag-raadslid Jelle Meinesz. "De gemeente Den Haag voert deze maatregelen door zonder draagvlak en bewoners voelen zich compleet buitenspel gezet. We zien opnieuw dat de mening van bewoners wordt genegeerd. Dit college doet aan schijnparticipatie en drukt haar eigen zin door."
In Bezuidenhout-Oost worden zestien parkeerplekken opgeheven voor zogeheten mobiliteitshubs. Volgens Meinesz is het idee achterhaald en niet onderbouwd. "De deelbakfietsen zijn verdwenen, de deelauto’s worden nauwelijks gebruikt. Toch offert de gemeente waardevolle parkeerplekken op voor dit mislukte concept. Het is onbegrijpelijk dat daar serieus in geïnvesteerd wordt."
Een eerder plan om een ondergrondse parkeergarage aan de Koningin Marialaan te realiseren – met geïntegreerde mobiliteitshub – is gesneuveld. "Dit plan kwam juist voort uit de wijk en bood een realistische oplossing voor parkeerdruk én verduurzaming. “In plaats van te luisteren naar goede ideeën uit de buurt, kiest het college voor het opdringen van slecht doordachte alternatieven", aldus Meinesz.
Ook op de Schenkkade verdwijnen straks zo’n zestig parkeerplekken voor de aanleg van een vrijliggend fietspad. "De gemeente voert 'verkeersveiligheid' aan als reden, maar volgens buurtbewoners is dat flauwekul", zegt Meinesz. "Men wil geen veranderingen op de Schenkkade en zeker geen opheffing van parkeerplaatsen. Ze willen rust en bereikbaarheid in hun wijk behouden. En wat doet dit college? Het hoort het aan, knikt vriendelijk – en gaat dan tóch precies doen wat het van tevoren al van plan was. Dat is geen participatie, dat is een wassen neus."
Hart voor Den Haag heeft in schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders om nadere toelichting op de plannen gevraagd.