De partij Hart voor Den Haag is fel tegen de uitbreiding van meer 30 km/u-wegen in Den Haag. Gemeenteraadslid Jelle Meinesz vindt dat eerst duidelijk moet worden wat de oorzaak is van verkeersongevallen, voordat er "drastische maatregelen" worden genomen. "Zonder deze kennis is het onmogelijk te zeggen of een verlaging van de snelheid wel écht effect heeft."
Volgens Meinesz ontbreekt er een monitoringssysteem om de oorzaken van ongevallen in kaart te brengen. "Neem de Goudenregenstraat, waar jaarlijks tientallen mensen gewond raken door het inrijden van de tramrails. Dat heeft niet alleen met snelheid te maken, maar bijvoorbeeld ook met dronkenschap of medische situaties. Toch worden al deze gevallen op dezelfde stapel gegooid. Hoe kunnen we beleid maken als we dat niet goed registreren?"
De gemeente wil in de komende jaren in ruim 100 Haagse straten de snelheid omlaag brengen naar 30 km/u, om zo dodelijke verkeersongevallen te voorkomen. Meinesz zet vraagtekens bij de positieve gevolgen van het invoeren van 30km/u-wegen. Daarbij verwijst hij naar rapporten van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), die zouden aantonen dat op 30 km/u-wegen juist méér ongevallen plaatsvinden. "We zien een toename van verkeersdoden op dit soort wegen. Maar kijk ook eens naar kwetsbare groepen zoals ouderen op e-bikes. Wat doet dit college om die groep beter te beschermen? Alleen de snelheid verlagen is geen oplossing", aldus het raadslid.
Tekst gaat door onder foto.
Foto: Gemeente Den Haag.
Ongezonde autohaat
Daarnaast maakt Hart voor Den Haag zich zorgen over de negatieve gevolgen voor hulpdiensten. Meinesz: "Ambulances en brandweer hebben al moeite om op tijd ter plaatse te komen. Met deze maatregel wordt dat alleen maar moeilijker. Bovendien leidt het verkeer om naar andere wegen, wat voor extra files en opstoppingen zorgt."
Meinesz roept het college van burgemeester en wethouders op om niet door te gaan met de "ongezonde autohaat" zonder eerst "grondig onderzoek" te doen. "Laten we kijken naar slimme oplossingen zoals fietstunnels op drukke kruispunten en een betere scheiding tussen fietsers en automobilisten. Dat helpt écht om de verkeersveiligheid te verbeteren."
Hart voor Den Haag denkt dat sommige drukke winkelstraten zich overigens wél lenen voor een maximum snelheid van 30km/u. "Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Theresiastraat dan begrijp ik wel waarom daar de snelheid verlaagd wordt. Maar dat geldt dus niet voor de hele stad. We willen veilig verkeer voor iedereen, maar dat kan alleen met beleid gebaseerd op feiten", aldus Meinesz.