Hart voor Den Haag wil Haagse jazzlegende Pia Beck eren met plaquette

23 June 2026, 06:44 uur
Politiek
mainImage
ANP

De partij Hart voor Den Haag pleit voor een blijvende herinnering aan de Haagse jazzlegende Pia Beck door middel van een plaquette op een passende locatie in de stad. De partij stelt hierover schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders. 

Pia Beck, geboren in Den Haag, groeide uit tot een internationaal bekende jazzpianiste en zangeres. Met haar karakteristieke boogie-woogie en jazzstijl wist zij niet alleen Nederland, maar ook Europa en de Verenigde Staten te veroveren. "Daarmee behoort zij tot de grootste muzikale ambassadeurs die Den Haag ooit heeft voortgebracht", zegt gemeenteraadslid Coen Bom.

Hart voor Den Haag wijst erop dat Den Haag decennialang de bakermat van de Nederlandse jazz was. Grote namen uit binnen- en buitenland traden op in het Kurhaus en Scheveningen kende een bruisend jazzleven. Bovendien was Den Haag jarenlang de trotse thuisbasis van het wereldberoemde North Sea Jazz Festival, dat dit jaar in Rotterdam Ahoy de vijftigste editie viert.

Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.

Gouden erepenning

Met een plaquette voor Pia Beck wil Hart voor Den Haag niet alleen de bijzondere Haagse artiest eren, maar ook aandacht vragen voor het rijke jazzverleden van de stad. Bom: “Den Haag mag trots zijn op haar muzikale geschiedenis. We zijn de stad van jazz, talent en muziekvernieuwing. Door Pia Beck zichtbaar te eren, geven we een belangrijk stuk Haagse identiteit door aan nieuwe generaties."

In 2022 werd ook al eens geprobeerd om een gemeentelijk eerbetoon voor Beck te regelen. Haar voormalige impresario Maria van Loon probeerde het gemeentebestuur over te halen om Beck de gouden erepenning van Haag toe te kennen. Burgemeester Jan van Zanen liet daarop weten dat het niet gebruikelijk was dat de penning postuum werd uitgereikt. Wel noemde hij Pia Beck toen "een van de grootste artiesten uit de Haagse muziekgeschiedenis".